Hej,

Jag håller på och sätter ihop en situationsplan för nytt hus. Våran tomt ligger ute på landet och har en åker mot tomtgränsen på ena sidan. Här skulle vi vilja lägga ett garage närmare än 4,5m från tomtgräns. Jag tänker mig att detta inte är något problem då det just är en åker på sidan. Vi förutsätter att grannen är OK med detta. Kan bygglovskontoret ha åsikter om detta?

Det går att lösa med garaget 4,5m från tomtgräns men det blir trångt att komma in med bilar i garaget....


/Styrman
 
Ligger det inom detaljplanerat område? Kontrollera isåfall vad detaljplanen tillåter. Jag ser dock inte att de ska ha några synpunkter sålänge du följer detaljplanen. Kontakta din kommun.
 
J Behörig Installatör skrev:
Ligger det inom detaljplanerat område? Kontrollera isåfall vad detaljplanen tillåter. Jag ser dock inte att de ska ha några synpunkter sålänge du följer detaljplanen. Kontakta din kommun.
Hej,
Det är Utanför detaljplanerat område.
 
Då bör de inte ha några synpunkter om du har grannens tillåtelse.
 
Hemmakatten
Är fastigheten klassad för bebyggelse av småhus?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Är fastigheten klassad för bebyggelse av småhus?

Tänker du på grannens? Det är en ganska stor fastighet som jag gissar skulle behöva styckas av i flera mindre om man skulle vilja göra småhus på den. Men jag vet inget om klassningen...
 
Hej Styrman, hur stor är egentligen din egen tomt?
Jag tycker att det låter lite märkligt att man ute på landet, med gissningsvis stora tomter, inte kan hålla sig på rimligt avstånd från gränsen.
Hur är väderstrecken, med tanke på sol och skuggning?

Där jag bor, mycket lantligt med en detaljplan som omfattar 7 fastigheter, stipuleras att man inte får bygga närmare fastighetsgräns än 6 meter.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hej Styrman, hur stor är egentligen din egen tomt?
Jag tycker att det låter lite märkligt att man ute på landet, med gissningsvis stora tomter, inte kan hålla sig på rimligt avstånd från gränsen.
Hur är väderstrecken, med tanke på sol och skuggning?

Där jag bor, mycket lantligt med en detaljplan som omfattar 7 fastigheter, stipuleras att man inte får bygga närmare fastighetsgräns än 6 meter.
Det är egentligen inte så märkligt med små tomter på landet, vi har under en längre tid letat efter nått lite större strax utanför stan kanske 5000+kvm eller liknande, men det är väldigt vanligt med tomter på 900-1300kvm ute på landet har vi konstaterat, eller så får man köpa en stor gård (vilket vi redan har en) så det har fallit bort helt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hej Styrman, hur stor är egentligen din egen tomt?
Jag tycker att det låter lite märkligt att man ute på landet, med gissningsvis stora tomter, inte kan hålla sig på rimligt avstånd från gränsen.
Hur är väderstrecken, med tanke på sol och skuggning?

Där jag bor, mycket lantligt med en detaljplan som omfattar 7 fastigheter, stipuleras att man inte får bygga närmare fastighetsgräns än 6 meter.
Hej! Vår tomt är drygt 2000m2. Men drygt 1/3 är ”skog” eller ”stenröse”. Vi kan nog lösa det med 4.5m från grannens tomt men det blir bättre om vi kan bygga närmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.