Vi vill förlänga vår uthusbyggnad som ligger utmed en allmän väg. Uthuset ligger ca 8 meter från vägen och det kommer utbyggnaden också göra. Utbyggnaden ska fungera som ett vindskydd för hästar och det kommer vara 6 x 3 meter. Vi bor utanför detaljplanerat område.

Nu försöker jag luska i det här med hur nära allmän väg man får lov att bygga utan särskilt bygglov från Vägverket. Hittar ingen info på www.vv.se och ingen info på min kommuns hemsida www.laholm.se men vid googling hittar jag detta http://www.ovanaker.se/download/18.5e6c2c42117ac00c7178000465/Bygga+nära+väg.pdf där jag kunde läsa om säkerhetszoner och byggnadsfritt avstånd (som iaf gäller i Vägverkets Region Mitt), tyvärr utan att bli mkt klokare.

Vägen som går utanför oss är en 80-väg, den är fullständigt spikrak med frisikt på 0,5 respektive 1 km åt vardera hållet.

Om det är någon av er som har några tankar kring detta så får ni gärna lufta dem!
 
Ring till vägverket och fråga. Dom brukar ha en jeppe som jobbar med sånt här. När jag ville bygga staket mot vägen kom han ut och visade hur jag skulle göra för att det skulle bli bra, ur vv synvinkel.
 
Tack för ditt svar! Måste gå in på VV:s hemsida igen och leta runt efter info, ngt måste det ju stå ändå?!

Apropå ditt staket så leder det in på min nästa fråga. Ev vill vi bygga ett plank mot denna väg. Någon som vet ungefär hur nära vägen ett plank får vara?
 
Man får inte bygga i vägområdet.

Vägområdet är vanligen hela vägen inklusive diken till de yttre dikeskanterna, men kan vara större om så erfordras för att man skall kunna sköta vägen.

Ring till vägverkets kontor i ditt län, dom vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.