Hej,

Står i planerna att byta ut den gamla och ihåliga slipers "muren" samt trappan mot sten, Så klart vill man ju göra det så enkelt för sig som möjligt.

Tror ni det är möjligt att lösa detta utan att häcken "faller"ner. Alltså på ngt sätt ta bort slipers och gräva ner för att gjuta en platta och mura upp på, utan att behöva gräva upp häcken.

Samt, kommer man behöva ha någon typ av L-stöd till detta?

Vad har ni för tankar och ideer?
 
  • 5I1Y2605 komprimerad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att se på bilden hur nära stockarna häcken är.

Bakom en mur vill man ha en bit med dränerande material och kan mur + dränerande material bli bredare än nuvarande stockar.

Kanske du kan lägga muren lite längre fram än idag?

Men beroende på hur lös jorden är vid häcken så tror jag det skulle gå att fixa utan att häcken rasar ner när du gräver.
 
strevert skrev:
Det är svårt att se på bilden hur nära stockarna häcken är.

Bakom en mur vill man ha en bit med dränerande material och kan mur + dränerande material bli bredare än nuvarande stockar.

Kanske du kan lägga muren lite längre fram än idag?

Men beroende på hur lös jorden är vid häcken så tror jag det skulle gå att fixa utan att häcken rasar ner när du gräver.
Häcken är väldigt nära, jag skulle uppskatta att centrum buske är ca 20 cm från stockarna.

Det skulle jag ju iofs kunna göra, men jag vill helst ha det i linje med garageväggen.
 
Jag skulle klippa ner häcken och gräva upp den flytta den mer innåt och sedan ta i tu med muren. Det tar däremot en stund innan den är i fas med muren igen, för det är det jag antar att du vill. Man klipper den innan man flyttar den för att den ska orka ta nya tag, den ska inte vara högre än roten man sparar har jag lärt mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.