Bygger nytt idag, när plattan gjordes så höjdes marken upp där den står, nu idag har vi cirka 1.4 meter höjdsskillnad från huset till tomtgräns. Det vi har funderat på är att antagligen bygga en stenmur och sen fylla upp med jord. Har även hört att man kan höjda tomten med enbart jord, dvs packa den. Då får man mer slutning som ja hajar det.

Nån som gjort nåt liknaden projekt? Vi vet inte vilket som blir bäst? Pengarfrågan är okså med :)

Tomten e 44 meter lång...
 
Hur långt är avståndet avståndet från huset till tomtgräns?
Och vad vill du göra med ytan därimellan.

Om du vill komma undan t.e.x. kostnaden för marklov och bygglov för murar kan det vara idé att tänka sig tre stycken murar med någon eller ett par meters mellanrum. (Lite olika i olika kommuner, i t.e.x. Norrköpings kommun får man bygga murar/stödmurar under 0,5 meter bygglovsfritt.)

Själv har jag tagit upp en höjdskillnad på cirka två meter genom att bygga 4 stycken murar med cirka 80 centimeters avstånd. och mellan murarna har jag anlagt jordgubbsland, blomrabatt och hallonodling.

Fördelen är också att man inte behöver bygga några staket, det behöver du om du har en mur som är högre än en viss höjd som jag inte kommer ihåg just nu. Men har för mig at 50 centimeter klarar även det kravet.
 
Från huset till tomtgräns (som är vägen också) är det cirka 8 meter. Vi har idag 2 st "nivåskillnader" efter att plattan blev klar. Det vi vill är som sagt att jämna ut det hela så vi får samma nivå på tomten som där huset slutar. Prata med kommun idag, bygglov krävs för allt övet 50 cm. Vi behöver kanske 1 meter minimun. Hur gjorde du murarna, bara köra sten på varandra? Hur löste du uppfyllnaden?
 
I mitt fall var det enklare. Jag hade en slänt och grävde således bort en del av massorna, staplade upp murarna av kullersten som fanns i slänten, och fyllde upp med jorden och sanden som jag grävt bort. Så för mig är det ett nollsummespel.
 
I bakgrunden till vänster om trappan ser du en del av murarna asom tar upp min sluttning. Det fina med att göra låga murar i kullersten och dessutom bara har sand i marken som underlag, är att man slipper gjuta en grundmur.
20130910_184044.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett annat ganska billigt alternativ kan vara att kallmura en mur av sprängsten. Sprängsten är billigt och eftersom man inte murar fast stenarna kan de röra sig lite och det är mindre risk med frost o.s.v. Dock kan det vara bra med dränerande material närmast bakom muren:
20130910_184011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ofta så är ju detta något man tar med i bygglovet från början. Eller har huset hamnat högre än planerat? Är det i så fall OK ur bygglovssynpunkt?
 
Sen beror ju valet av mur väldigt mycket på i vilken typ av område muren ligger, vilken typ av hus nni har o.s.v. Till ett modernt hus eller funkis fungerar det nog inte med kullersten/sprängsten utan skall nog vara någon slags block av något slag, eller kanske granitklädd betongmur.
Har du ett trähus på landet med snickarglädje skulle jag nog rekommendera det omvända.
 
hempularen skrev:
Ofta så är ju detta något man tar med i bygglovet från början. Eller har huset hamnat högre än planerat? Är det i så fall OK ur bygglovssynpunkt?
Huset kom på rätt höjd enligt ritningar och bygglov men vi visste inte att vi skulle behöva bygglov till en mur på 1 meter. Trodde inte kommunfan kunde kräva det. På ritningen så ser det inte så "farligt ut" så att säga men nu när det står på plats så ser man att fan det där måste höjas. Tänkte ta sprängsten först men sambon vill ha stenmur. Ja ville gjuta en mur o sen fylla upp men det gick ju inte.......:rolleyes:
 
Det handlar ju också om vad eventuella grannar tycker. Om du skall bygga mur eller överhuvudtaget fylla ut mot gränsen så behöver du även fråga grannen.
 
Mot gränsen finns ingen granne, vi fyller ut mot vägen. Då det är en hörntomt har ja bara en granne till vänster o han e nog lugn med det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.