Jag har flera kubikmeter med emballage virke från båtvaggor.
Finsk fura, sågad, det mesta är 50x100x3000 (eller längre), en del 100x100. Har lite skruv/spikhål men annars torrt, rakt och med mycket täta årsringar. Max två år gammalt skulle jag tro.
Funderar på att använda detta till att bygga ett nytt 2 bils garage, alternativt attefallshus.

Fråga: Får man använda begagnat virke till nybyggnad, eller måste det vara nytt?

Om svar ja, och jag vill ha 120-170mm isolering, kan man spika/skruva/limma ihop reglarna (längs långsidorna) till önskad dimension? Andra förslag?
 
M matso100 skrev:
Fråga: Får man använda begagnat virke till nybyggnad, eller måste det vara nytt?
Du får använda hur gammalt virke du vill så länge det uppfyller hållfasthetskraven där det behövs. T ex brukar takstolar vara ett sånt ställe som kräver hållfasthetsklassat virke, men det borde gå att dimensionera utifrån någon låg hållfasthetsklass om man bygger med oklassat virke?
 
Tack för svar!
Vad vore ett bra sätt att använda dessa 50x100 reglar till väggkonstruktion? Isolerat för bostadsutrymme. Ersätta 45x170 reglar med två 50x100?
Isåfall kan man bara ställa dom bredvid varandra för att skapa 50x200 eller bör man fästa ihop dom på nåt lämpligt sätt?

Ursäkta amatörfrågorna, men hoppas nån kunnig här vill hjälpa mig använda detta fina virke till annat än ved :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.