JAg planerar bygga hus med återvinnings material till stor del.. bärandeväggar i tegel/sten, taktegel, fönster, dörrar...tror jag..

Jag hade tänkte bygga väggarna av återvinningstegel, alltså inte bara en tegelfasad utan hela väggen av tegel.
Mina planer är att väggens tjocklek skall vara lika med tegelstenens längd.
Är detta tillräckligt? (för våra breddgrader)

Jag vill isolera på utsidan och sedan rappa/detta, alt. slamma..Min tanke är att efterlikna ett gotländskt stenhus med vit fasad.
Insidan har jag inte klart för mig än då jag inte riktigt vet
de olika möjligheterna. En idé jag hade var att lägga puts även på insidan. en annan att bygga innerväggar sedan i trä..
Isolering? (Vilket material)
Hur skall jag isolera för att få en godtycklig isolering
efter det krav som ställs idag?

Grunden:
Huset som planeras kommer med största sannolikhet att byggas på berg (granitberg).
Jag funderar på krypgrund. Är det att rekomendera?
Eller är en bjutenplatta bäst när man bygger på berg?
Finns det andra alternativ.

Värme:
Eftersom huset byggs i tegel/sten har jag även frågor/funderingar på uppvärmning?

Jag kommer att bygga en öppen spis som iförsta hand skall anv. för mysfaktor. (jag vet att en sådan inte är lika bra för uppvärmining som ex en kakelugn eller likn.)
Sedan är planerna en till vedspis i köket (typ. järnugn traditionell modell).
Skall jag anv. mig av direkt el, som är enkel och billig i installation men kanske elen blir dyr. Eller ska jag satsa på jordvärme, eller pellets. Jag vill undvika oljepanna (som kanske är det bästa alt.) då jag trots allt vill värna om mijlön så mycket som möjligt.


Mycket Tacksam för alla svar!

mvh
Andreas
 
Isolering bör man ha ytterst, du får då inte möjlighet till den struktur som du vill komma åt, men den kanske du kan fixa på annat sätt.
Vad gäller grunden så kostar det ganska mycket att spränga, om du lyckas lägga krypgrund på ett enkelt sätt så slipper du den biten.
Uppvärmning skulle jag nog satsa på en stor ackumulatortank med extra slingor ( www.boroe.com har en den info) samt bergvärmepump. I Stockholm kan du dessutom stänga av den helt ca halva året om du sätter in solvärmare. När elen blir för dyr för värmepump så sätter du in en pelletsbrännare eller vad som då är billigaste/bästa alternativet.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.