Har ett nybyggt hus från 2005. det råder rena hysterin i Skåne just nu vad gäller hus med enskiktsputs efter det som har hänt i bl.a Lund.

Har pratat med ett flertal mäklare och alla bekräftar att det är det första köparna frågar (om det finns luftspalt). Frigolithus har blivit lite svårare att sälja. Man ångrar nu i efterhand att man inte betalade den där halvmillen extra för att få huset i Leca block.

Hursomhelst så ska tydligen en av grannarna nu riva väggen och bygga om med luftspalt efter konstens alla regler. Han gör en del av arbetet själv. Jag är inte lika händig och kollat med murarna vad de tar och det skulle kosta nästan 400,000kr för att riva och putsa om med luftspalt. Det blir tydligen billigare att göra det INNAN problem uppstår, jämfört med efter då man kan oanvända en del av materialet.

Nu kommer min fråga...

Tror ni att det är värt pengarna? Får jag tillbaka dessa när jag säljer? blåser denna hysteri över?

Jag hade lite tur i otur med att ha en fuktskada när huset byggdes, varav alla uteväggar inifrån med isolering en meter upp från golvet fick rivas och Munters satte in ett flertal torkfläktar och mätte väggarna innan de gav klartecken för putsning. Därmed borde jag ha haft ganska torra väggar när det putsades iallafall, men det är i sig igen säkerhet (dessutom att behöva säga till potential köpare att det varit fuktskada på det hus de vill köpa)

Jag har iallafall börjat med att kontakta SP och bett de komma och testa huset som ett första steg.

Vore tacksam för kommentarer/tips från Er andra som befinner sig i samma sits eller som är bara allmänt kloka.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.