Hej!

Jag och min sambo tänkte bygga ett rektangulärt enplanshus på 138,6 m2 inv mått och egenritat, Utv mått är 156,1 m2 om jag räknat rätt. Det jag vill få reda på är om det är värt att göra detta själv. Vi har även tittat på Älvsbyhus, modell Ägir (vinkelhus) på 145 m2 för 1,470000 kr. Det är detta vi jämför lite emot. Våra förutsättningar är följande:

* Vi ska bygga på en gård som dels ägs av släktingar och min sambo så tomtpriset blir ca 40000:- för 2000 m2.
* Vi har egna maskiner för markarbete, det som behövs är grus men har även kontakter där.
* Vi har enskilt avlopp som vi byggde ihop med grannen just för att kunna koppla på vårt nya hus i framtiden.
* Vi har enskilt vatten färdigt sedan tidigare så minimal kostnad för det.
* El finns i närheten så ingen större kostnad där.
* Virke till stommen finns redan hemma (gratis) jobbar på sågverk så virket blir billigt!!!:)
* Framför allt så finns det en del erfarenheter från tidigare byggen och ett stort intresse/vilja att bygga själv. Har även en del vänner med byggkunskap som kommer att vara behjälpliga. Allt ska utföras av egen arbetskraft så långt som möjligt och tillåtet för att pressa ner priset.
* Har idag de flesta snickeri maskiner såsom, klyvsåg, spikpistoler, automatskruvdragare mm.

Huset vi vill/ska bygga är som sagt egen ritat och ska byggas på platta med golvvärme.
Vi har inte tänkt oss en massa lyx med konstiga fönster eller vattenfall i badrummet utan mer normal standard på det hela.

Är det någon som skulle kunna säga något ca kvadratmeter pris och/eller om det är värt att jobba vidare på. Det känns ju som att man måste spara KANSKE några hundratusen om det ska vara värt det. En STOR fördel med att bygga själv är ju också att man faktiskt kan få huset precis som man vill ha det!

Har läst väldigt mycket på forumet men man ser sällan om m2 priserna är över platta eller med platta. Tillstånd och bygglov osv antar jag ligger utanför m2 priserna eftersom det förmodligen varierar så mycket.

Extremt tacksam för svar och ideér/förslag!!

Med Vänlig Hälsning Danne
 
Svårt att göra en bedömning om m2 priserna med de förutsättningarna, men kan under inga omständigheter tänka mig att ni kan köpa ett kataloghus för samma pengar (om man räknar bort alla arbetstimmar).
Nackdelen med att bygga själv så är ju att det tar lång tid (räkna inte med att få alla den hjälp du tror) och att den dagen du vill sälja så blir det en hel del skatt, men å andra sidan bor du ju fruktansvärt billigt.

Är priset på Älvsbyhuset komplett med grund och allt?
 
Pumba skrev:
Svårt att göra en bedömning om m2 priserna med de förutsättningarna, men kan under inga omständigheter tänka mig att ni kan köpa ett kataloghus för samma pengar (om man räknar bort alla arbetstimmar).
Nackdelen med att bygga själv så är ju att det tar lång tid (räkna inte med att få alla den hjälp du tror) och att den dagen du vill sälja så blir det en hel del skatt, men å andra sidan bor du ju fruktansvärt billigt.



Är priset på Älvsbyhuset komplett med grund och allt?
Tanken är att göra grunden kvällar och helger och sen ta tjänstledigt 2 månader för att stomresa o få huset tätt. Min far går i pension nästa år och han har sagt att han hjälper mig så mycket jag behöver. Men som du säger, när man ska ha hjälp tillbaks så brukar många vänner försvinna eller få extremt mycket att göra...

Detta pris är komplett med grund men inget markarbete, men det gör jag själv. Det är inga tillval gjorda på detta pris så man kan nog lägga på 50000-100000:-
 
hmm tror dessvärre inte på iden om att ta tjänstledigt, huset jag bygger får jag betala 100000kr + moms för stomresningen, dock så måste vi bistå med en del timmar själva då, men det är 10 arbetsdagar jag måste vara med.

Nu vet jag inte vad du har för lön men själv skulle jag på 2 månader tjänstledigt tappa så mycket lön att halva arbetskostnaden inklusive moms för stomresningen vore betalt, de 2 veckor jag nu behöver vara ledig tar jag semester på och har således betalt från jobbet under arbetstiden, det är nått som helt klart är värt att tänka på.

Sen har jag 10 veckor med komp och inarbetat tid som jag blivit lovad av min arbetsgivare att få ta ut under byggtiden, men ska du vara hemma under en lägre tid utan betalning så blir det i mina ögon inte så billigt längre, framförallt inte om man har lite högre lön.
 
Pumba skrev:
hmm tror dessvärre inte på iden om att ta tjänstledigt, huset jag bygger får jag betala 100000kr + moms för stomresningen, dock så måste vi bistå med en del timmar själva då, men det är 10 arbetsdagar jag måste vara med.

Nu vet jag inte vad du har för lön men själv skulle jag på 2 månader tjänstledigt tappa så mycket lön att halva arbetskostnaden inklusive moms för stomresningen vore betalt, de 2 veckor jag nu behöver vara ledig tar jag semester på och har således betalt från jobbet under arbetstiden, det är nått som helt klart är värt att tänka på.

Sen har jag 10 veckor med komp och inarbetat tid som jag blivit lovad av min arbetsgivare att få ta ut under byggtiden, men ska du vara hemma under en lägre tid utan betalning så blir det i mina ögon inte så billigt längre, framförallt inte om man har lite högre lön.
Nej visst kostar det att ta tjänstledigt. Den kostnaden måste man tänka på men två månader är ca 50000:- i nettolön. Och 50000:- får man troligtvis inga snickare att jobba för i 2 månader... Och far min jobbar gratis. Det är bara en tanke än så länge med att ta tjänstledigt men TROR att det kan vara en bra lösning. Jag har också som dig en väldigt massa komp, atk, semester och föräldradagar att plocka ut. Kanske ska ta föräldraledigt istället för tjänsteledigt, då får man ju lite lön iallafall. Och nej, hur länge som helst går ju inte att gå hemma men man får väl se det som så att man jobbar åt sig själv. Tanken är att få det värsta grovgörat gjort under dessa två månader.
 
Vi går i samma tankar på hur vi ska göra när vi ska sätta igång bygget.
I ditt fall skulle jag ALDRIG köpa ett kataloghus med tanke på dom kontakterna du har .

Jag skulle nog ta hjälp med stomresningen så ni får det tätt med vindpapp/utegips och låta far din panela huset om han är ledig.
Med erfarna snickare och lätt byggt hus så stomreser ni det där på 1-2veckor (ca 3-4pers) med papp på taket, sen tillkommer några dagar för taket.

Är plattan bra gjord kan ni ju standard kapa allt virke i samma längd nån helg så snickarna bara kan spika på.
Då går det ändå fortare.

/Fredde
 
Jag håller med Fredde, med dina/era förutsättningar så skulle jag inte ens fundera på ett kataloghus.
Jag har under de senaste två månaderna byggt på ett arkitektritat lösvirkeshus så jag har rätt bra koll på tidsåtgången.
Plattan till vårt hus är 275m2 (varav det vidbyggda garaget är 110m2) och vi har både en vinkel och en övergång mellan två huskroppar som skapar en hel del merjobb.
Om jag lite grovt skulle speca tiden så här långt så blir det som följer.
-Markarbeten: 1 mån (nov -2011) vid sidan av ordinarie heltidsjobb, jag fick låna en grävmaskin hela denna månad.
-Plattan: 1,5 månad (april-maj 2012) vid sidan av ordinarie heltidsjobb, fick en hel del hjälp av svärfar med detta.
-Stomresning: 2v heltidsbyggande, fick hjälp att resa väggsektionerna som jag byggde på plattan.
-Råsponta/pappa taken: 1v heltidsbyggande, fick en hel del hjälp av pappa och svärfar.
-Plåttak/hängrännor: 2v heltidsbyggande, ränndalen tog bara den en vecka, fick mycket hjälp av pappa.
-Yttersta isoleringsskiktet/vindduk: 1v, jag och frugan skötte detta själva.
-Fasadpanel: 2v: frugan kapade och målade medan jag spikade.

För den som vill läsa och se mer om bygget så går det att kika högst upp på denna sida: http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/60613-hemsidesstrangen-57.html
 
Vi var uppe i Bruksvallarna och stomreste ett hus om ca 120kvm med ett litet loft med limträ balk i taket och stolpar , resten var takstolar och ett burspråk över entrén , detta tog 1 vecka på 4 man då var pappen lagd på taket och vind pappen uppsatt.
 
En snickare kostar väl sådär en 500 kr/timmen idag. Sen tillkommer en del kronor, som bilersättning, och en del timmar försvinner, som snickarens resor till och från arbetsplatsen (du får alltså betala för det men får ju inget jobb gjort för pengarna).

Om man räknar med en tumregel så tar det 10 snickartimmar/m² att bygga ett hus. Då landar du nånstans på 1500 timmar. Lägg på kanske 200 timmar i resor. Då har du en kostnad på 850000, som du ska betala med skattade pengar. Hur länge du behöver jobba för att dra ihop 850000 netto får du själv räkna ut, men en tre-fyra år är väl inte helt onormalt.

(Sen får vi iofs hoppas att snickare jobbar snabbare än vad du gör.)
 
andersmc skrev:
En snickare kostar väl sådär en 500 kr/timmen idag. Sen tillkommer en del kronor, som bilersättning, och en del timmar försvinner, som snickarens resor till och från arbetsplatsen (du får alltså betala för det men får ju inget jobb gjort för pengarna).

Om man räknar med en tumregel så tar det 10 snickartimmar/m² att bygga ett hus. Då landar du nånstans på 1500 timmar. Lägg på kanske 200 timmar i resor. Då har du en kostnad på 850000, som du ska betala med skattade pengar. Hur länge du behöver jobba för att dra ihop 850000 netto får du själv räkna ut, men en tre-fyra år är väl inte helt onormalt.

(Sen får vi iofs hoppas att snickare jobbar snabbare än vad du gör.)
Hade jag valt att inte lyfta ett finger på mitt hus utan byggfirman skulle göra precis allt så handlar det om ca 400 000kr inklusive moms för 140m2 boyta.
Enklast förhandlar man ju fast pris på de moment de ska göra, vilket i mitt fall är 150 000kr + moms för arbete på huset, sen 45 000+ moms för grundläggning.

Det jag mende på var att det är värt att tänka på att det inte är så mycket pengar för att stomresa och få huset tätt, precis de uppgifterna TS tänkt ta 2 månader tjänstledigt för att göra, de uppgifterna blir inte "jättedyra" att ta hjälp till för att sedan göra det andra arbetet på ledig tid, precis som han hade tänkt innan.
Ta 2 månader ledigt och förlora 50 000kr i inkomst eller ta in hjälp och betala 120 000kr, räknar du sedan med att du slipper skatta för 120 000kr den dagen man ska sälja så har du ju ytterligare pengar där, men det är ju klart dessa märker du ju inte nu.
Sen kommer ju troligen huset snabbare på plats med, vilket i sig kan vara rätt skönt.
 
Vi har precis färdigställt ett husbygge på 110m2 och vi landade på 1100 timmar och då är elen dragen och kopplad i dom timmarna . samt monterat en braskamin.
Jag jobbar ihop med mina morbröder som drivit eget i snart 40år så erfarenheten finns och i och med det går det hyffsat fort trots att dom är 60+ .

Ett exempel är att alla väggar är beklädda med råspont istället för plyfa/osb , tar lite längre tid men det riktigt stabilt.
 
Tack för snabba o bra svar!:)

Fruppe: Det lutar åt att bygga själv, det har det gjort hela tiden men inget är ju bestämt än. Men att resa stommen är ju det roligaste(y) så det är det sista jag vill ta snickare till:thumbdown:, lägger jag nog hellre pengar på elen vilket jag är tvungen till och vvs:are. För att nyinstallation av el är man tvungen till fackman som jag vet?! En del VVS får man göra själv om jag läst rätt nånstans...?

Gabbe1: Det känns så otroligt dumt att köpa ett prefab när jag har tillgång till virke och kunskap/vilja/lust/hjälp/maskiner/verktyg. Sen en vacker dag om x antal år så vill jag kunna sitta där i våran soffa och tänka: fan, det här huset har jag/vi byggt! Vilken otrolig känsla!!

Pumpa: Det där kan man nog räkna på fram o tillbaks många gånger innan man hittar något bra svar, om det finns något... Det kanske bara är så enkelt att vill man göra det själv så gör man det?! Oavsett om man får lida för det en tråkig dag då man kanske måste sälja det pga olika anledningar. Svårt att veta hur man ska göra men det är absolut bra med lite ideér o förslag från alla er på forumet!:)
 
Det finns ingen som kan ge ett hum om m2 pris ovan platta?? 8000? 10000?
 
Beroende på hur du räknar på dina egna timmar och standard invändigt så tror jag att du kan komma under dom siffrorna om du "jagar" lite priser och slår ut brädgårdarna mot varandra på det materialet du ute kan få loss själv.

Edit: men bättre att räkna högt och hamna lägre än tvärtom ;)
 
  • Gilla
helldisk
  • Laddar…
Pumba skrev:
Det jag mende på var att det är värt att tänka på att det inte är så mycket pengar för att stomresa och få huset tätt, precis de uppgifterna TS tänkt ta 2 månader tjänstledigt för att göra, de uppgifterna blir inte "jättedyra" att ta hjälp till för att sedan göra det andra arbetet på ledig tid, precis som han hade tänkt innan.
Ta 2 månader ledigt och förlora 50 000kr i inkomst eller ta in hjälp och betala 120 000kr, räknar du sedan med att du slipper skatta för 120 000kr den dagen man ska sälja så har du ju ytterligare pengar där, men det är ju klart dessa märker du ju inte nu..
Vi får väl räkna med att TS är så pass självgående att han inte sitter och rullar tummarna om han har ledighet över när huset är stomrest.

Det är givetvis en besparing att ha fritt virke till stommen, men man ska inte tänka att huset blir gratis för det. Det blir lätt så att bara en sån sak som lister kostar mer än regelstommen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.