Hej!

Vi ska bygga ett frititshus på arrenderad mark och har lite funderingar på vad det kan komma att kosta...

Vi har en vattenkälla ca 25 meter från stugan så därifrån kommer vi att ta vatten. Vi kommer vidare att gräva ner en avloppstank för avloppet.

Har en bror som har grävmaskin så kostnaden för planering av tomt samt grävning av avlopp bör bli ringa, enbart rena materialkostnader tillkommer. Kommer att köpa en tank på blocket för ca 2500:-.

Har en kompis som är elektriker så han kommer att dra all ström och en svärfar samt ett par andra kompisar som är snickare så de kommer hjälpa till med allt snickerijobb.

Skog har vi, så jag kommer att hugga allt virke och såga det på en såg vi har i byn.

Standarden på huset i övrigt kommer inte att vara speciellt påkostat men rejält isolerat.


Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa till med att uppskatta materialkostnaden för detta..

Tack på förhand!

/ Ingemar
 
Ja, jag förstår att det kommer bli dyrare än man tänkt sig.. Men kommer också som du säger köpa kök o allt man kan komma över till bra skick på blocket.

Tilläggas bör att vi har tänkt göra detta på kanske en tre års period eller så, vilket gör att man kan ha lite "kyla" vid letandet efter material.

/ Ingemar
 
Skulle uppskatta fler synpunkter på detta!

/ Ingemar
 
svårt att säga när du skall såga upp virket själv...men en liten jämförelse, hjälpte en kompis att bygga en  stuga på ca 50 m2, fullisolerat, och alllt som tex kök, fönster köpt nytt, ovan grundläggningen kostade stugan ca 500 000kr...fast då har han lagt rätt mycket pengar på kök och detaljer.
hoppas det går bra för dig
 
Hade hoppats att man skulle kunna klara mig undan med max 200 000:-, men det blir kanske svårt.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.