har ett rätt så stort utrymme som ser ut som en låda med ett hyllplan. Min tanke är att ha dolda gångjärn på undersidan hyllplanet sen något typ av el-lås?

Har kollat på elektromagneter. Nackdel med dom är att dom drar ström hela tiden. Bästa vore att ha hyllplanet i spänn med några fjädrar. Sen typ eldriven hasp. Så när man trycker på en knapp så åker haspen in och fjädern trycker upp luckan lite så man får tag i den.

Någon som har några idéer?

hasp.jpg Heter tydligen inte hasp, men något liknade bilden tänker jag på fast eldriven. Typ någon em kolv som åker in och ut när man trycker på en knapp.
 
bevakar!
 
Det skulle säkert fungera med en centrallåsmotor. Låta ett 12 v batteri styra öppning och stängning.
 
  • Gilla
xyle
  • Laddar…
Ja till en bil. Det var verkligen ingen dum ide! Borde gå att göra med en transformator ?
 
Får fixa en och testa lite med. Men vet du hur en sådan funkar? om jag ger den ström kommer den åka fram och tillbaka tills man inte ger den ström? Isf måste man ha något som bara ger den en signal när man trycker på en knapp?
 
Känns ju sådär-smart att låta ett batteri driva ett lås. Den dag man får batteritorsk blir det ju lätt lite knepigt att ta sig in.
 
Kanske ett servostyrning från modellflygsvärlden skulle kunna funka?

Annars har jag sett många som gjort en mekanism som påverkas av en neodymmagnet. Dessa är riktigt starka och skulle kunna byggas in i en prydnad eller annat föremål som då placeras eller rörs på ett viss ställe och då öppnar låset.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
ninjaman skrev:
Känns ju sådär-smart att låta ett batteri driva ett lås. Den dag man får batteritorsk blir det ju lätt lite knepigt att ta sig in.
Är väl enkelt att placera batteriet på en plats där det går att komma åt utan att låset måste vara öppet.
 
Lät med intressant. Men är inte riktigt med hur det funkar ? Vad är det för lås som reagerar på neodymmagnet?
 
Fast kommer man åt batteriet så kan ju vem som helst öppna. Men det problemet borde man kunna lösa med en transformator ist?
 
Om batteriet är kopplat till en dold strömbrytare, går det enbart att byta batteri eller plocka bort det. Öppna gör du med den dolda strömbrytaren.
 
Ja det har du helt rätt i. Tänkte på att det gick att koppla förbi den men det går ju aldrig eftersom ena kabeln lär gå igenom strömbrytaren.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Ett annat enkelt sätt är att använda en solenoid från bagageluckan på diverse äldre bilar där man öppnade med en klapp i kupén, enklare kallat en elektromagnet med en fjäder. Den drar sedan i en fjäderbelastad låskolv som håller lådan stängd tills du trycker på knappen.
 
NetNut skrev:
Ett annat enkelt sätt är att använda en solenoid från bagageluckan på diverse äldre bilar där man öppnade med en klapp i kupén, enklare kallat en elektromagnet med en fjäder. Den drar sedan i en fjäderbelastad låskolv som håller lådan stängd tills du trycker på knappen.
...eller solenoiden från valfri startmotor. Sådana har jag använt när jag byggt elektrisk öppning till bildörrar som inte haft dörrhandtag.
 
Tack så mycket för tips! Nu har jag en hel del att testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.