Jag har ett dilemma, utanför mig finns en fastighetsfläkt som bullrar, eller det är tom 2 st. Jag undviker därför öppna fönster när det är varmt inne, blir galen på ljudet.

Under mitt ena fönster har jag en väggyta av trä, jag funderar på att bygga någon form av tilluftsventil, en större sådan(för att kunna få in mycket luft varma dagar) som också är konstruerad som en bullerfälla. Googlade och fann i princip bara isolerade spaltventiler, samt skum-inlägg för don men dessa såg ut att dämpa luftflöder för mkt.

Fundera på att konstruera något liknande jag såg på nätet för några år sedan, en bullerfälla, just denna bild nedan är för en projektor, men principen är den samma. Denna "box" funderar jag på att bygga på utsidan av väggen, där jag har balkong. I boxen kanske jag gör antingen en stor kanal bara, eller 3 små vad vardera separata spridningsdon invändigt i bostaden (3 på rad)

Alternativet, o mer jobb, är att såg upp väggen med tigersåg, lägga in 50mm slang, typ gulrör, och lägga dem i ett "S" (samma princip som boxen) Med denna lösning skulle en externbox istället bli inbyggd i vägg. Oavsett box blir det någon form av strukturerad skummaterial på invändiga väggar.

Och så vill man ju undvika getingbo o fågelbo :)

Kommentarer på detta?

(paint-skissen min egen, den andra lånad)
 
  • Träbox med ljudisoleringsdesign markerad med "IN" och "UT", tänkt som bullerfälla för ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en tänkt bullerfälla med serpentinrör för ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L
Först , villa eller hyreshus , hur länge har dom varit där , innan eller efter ni flyttat in
Är det buller från en fläkt som tillhör fastigheten så är det ägarens problem ., sedan är dom av äldre karraktär , kan vara flera orsaker ,obalans p.g.a. av skit på fläkthjulet , lagerfel , uttjänta
upphängningsgrejer ( dämpare ) ,, utblåsriktning
 
L Liteavvarje skrev:
Först , villa eller hyreshus , hur länge har dom varit där , innan eller efter ni flyttat in
Är det buller från en fläkt som tillhör fastigheten så är det ägarens problem ., sedan är dom av äldre karraktär , kan vara flera orsaker ,obalans p.g.a. av skit på fläkthjulet , lagerfel , uttjänta
upphängningsgrejer ( dämpare ) ,, utblåsriktning
Jag bor i lägenhet, och huset som har störande fläktar är nybyggt och också ett flerfamiljshus. De har ett stort inluftsdon i garagerampens ena vägg, ca 70x70cm, med lågfrekvent ljud. Sedan en snurrande fläkt på taket med högre ljudkaraktär. Så slitna lager eller trasiga fläktar känns som en lågoddsare, snarare kraftigare grejer som skall lufta ett helt flerfamiljshus.

...och nu tillbaka till min fråga :D
 
L
Kan inte svara på om den funkar , har inte sett det tidigare , bara att det normala är att
fastighetsägaren är ansvarig för att åtgärda störande ljud från fläktar , och kanske det är ett resonansljud som kommer , har du talat med ägaren om problemet ,
Ledsen mer kan jag inte informera om
 
L Liteavvarje skrev:
Kan inte svara på om den funkar , har inte sett det tidigare , bara att det normala är att
fastighetsägaren är ansvarig för att åtgärda störande ljud från fläktar , och kanske det är ett resonansljud som kommer , har du talat med ägaren om problemet ,
Ledsen mer kan jag inte informera om
Jag är faktiskt ganska väl insatt i buller från fastighet, har varit med om samma resa tidigare. Utan att ha mätt ljudet så är jag ganska säker på att bullret håller sig under de riktvärden som anses olagligt. Jag är på G att kontakta föreningen som finns i fastigheten, men förväntar mig inte på för mkt åtgärder från deras håll. Vill helst inte dra detta i denna tråd för då glider vi ifrån frågan, som inte är sällsynt i forumet. tack
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Jag vill minnas att Björn på forumet skrivit om det här ämnet tidigare.

Man kan så klart bygga en ljudfälla, men om man har en fläkt så riskerar man ju att mineralullen dras med så någon form av tyg behövs. Ett alternativ kan vara ett köpa färdiga ljuddämpare och spirorör och sedan klä in det i en låda för den estetiska biten. Det blir något effektivare dämpning med 90-gradig rörböj än rak också.
 
Jo, det stämmer. Principen är att låta luften byta riktning flera gånger under en så lång sträcka som möjligt med bredbandigt ljudabsorberande material på en av varje motsatt sida i kanalen. Ju lägre frekvens som behöver dämpas, desto längre ljuddämpare behövs.

Det är viktigt att lådan byggs med material av hög densitet, egentligen så att det motsvarar det Rw för den fasad den ska monteras mot.
För utomhus är minerit det lämpligaste materialet och för inomhus tjock MDF. Även avstängarna i labyrinten ska vara av samma material som i lådan. Således funkar inte en slang som nämdnes ovan.
Arean ökas för att minska tryckfall och få ned lufthastigheten.

Som ljudabsorbent används 50 - 100 mm tjock dacron som inte avger fibersläpp eller emissioner.
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Har du kollat på de ventiler med ljuddämpning som redan finns på marknaden, tex Fresh TL80F-dBS eller liknande?
 
M Martin Lj skrev:
Har du kollat på de ventiler med ljuddämpning som redan finns på marknaden, tex Fresh TL80F-dBS eller liknande?
Tack för tips, men jag var ute efter rejälare konstuktion. Och jäklarns så dyr denna var. Men, kan ju va värt som steg 1 o testa, se om den släpper in mkt luft nog på sommaren, och om den dämpar väl. Tror jag skulle behöva minst 2 st i vardagsrummet, gärna 3. Kanske bättre bygga egen "box" som jag kan måla i fasadfärg och invändigt i väggfärg, så slipper man se de vita ventilerna. Tåls att fundera lite.
 
Köp ett flimmer filter och stoppa i existerande kanal. Egentligen för pollenallergiker men tar även ned ljud, släpper igenom luften bra. Finns på Beijers exvis.
 
BirgitS
Dracula Dracula skrev:
Alternativet, o mer jobb, är att såg upp väggen med tigersåg
Du får knappast lov att såga i väggen när det är en lägenhet, du äger ju inte väggen utan bara ytskiktet på insidan om det är en BRF.
 
Räcker inte det så sätt en stormhuv, bara att ljudet måste snirkla sig in kommer ta ner det.
 
Nej, tyvärr hjälper varken stormhuv eller flimmerfilter. Likaså fresh 80 som bara ger lite dämpning av höga frekvenser.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Vill du testa effekten ljudmässigt av ett flimmerfilter utan att köpa ett innan. Ta en ordentlig näve bomull från frugans nagellackslåda och kör in i ventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.