Jag har kommit fram till att jag behöver bygga ett litet rum i mitt garage, rummet ska bli ca 2*2,5 m

Garaget har en gjuten platta och är välisolerat i tak och väggar.

Hur gör jag? :)

Jag behöver ju ha upp ett regelverk som jag fäster gips och osb på, vill isolera innerväggarna. Sedan ska en innerdörr sättas in!

Bör man använda stålreglar? Eller räcker det med en liggande stålregel mot betongen och resten kan lika gärna va trä?

Dimension på reglar? Så smala som möjligt vill jag ha för att inte förlora yta :)

Tacksam för alla tips, har aldrig satt upp en vägg innan :)
 
Ja detta blev det inte så mycket diskussion om, men det ska väl lösa sig... :)
 
I mitt garage är det en träregel 45x70 skruvad i golvet och en likadan i taket och likadana ståendes i mellan tak o golv.
Vet ej vad som är praxis att ha nu mera ...mitt garage är byggt 1971 så det kanske inte räknas.:confused:
Har inte hittat någon fukt i väggen i alla fall.
Du kanske kan ha 45mm reglar och isolera i mellan dom , med osb och gips utanpå borde väggen bli stabil o bra ändå.
 
Jag skulle använda väggreglar som är 70x45, skulle regla upp dessa med cc-avstånd 90. Jag skulle även använda trä för den liggande regeln, dock med syllisolering under. Men det är jag det :)
 
Ja träsyll borde ju funka!

Kom på att jag ska ju ha in en dörr oxå, hur tjocka är dörrkarmar? Får nog googla lite, ingen mening med en smal vägg om dörren blir tjock :)

Billigaste innerdörren inkl karmar och allt borde va en från byggmax? Eller finns det andra billiga ställen?
 
Hej, det är hugget som stucket om du bygger med plåt eller träregel. Det är bara en kostnadsfråga.. Sen ska du regla cc 45 inte 90 som ovanstående sa. Antar att det är för ljudet du ska isolera, inte värmen eftersom garaget redan i sig är väl isolerat. Då räcker det med 45x70.
 
Isoleringen var faktiskt för värmen, håller ca 12 grader i garaget men kommer hålla 20-25 i odlingsrummet så chiliplantorna växer!

Jag hade tänkt sätta reglar cc60 men är det cc45 som gäller?

Tack för era tips!

Och nej det är inget olagligt som ska odlas!
 
  • Gilla
glinton
  • Laddar…
Tanken har slagit mig att bygga en vägg på liknade sätt i mitt garage, bl a för att kunna ha chiliplantorna där under vintern. Men det projeket står inte överst på listan....
 
Det hamnade högt upp på priolistan när jag i vintras flyttade alla blommor från söderfönstret så chilina skulle få maximalt med ljus :)
 
Cc 60 duger gott. (billigast). Vill du bygga klent men fungerande så kan du välja 45x45. Kör du med 45x70 så får du lagom styrka och isolering. Kör Du med osb och gips så stämmer tjockleken ganska bra med standarddörrar. Bredden är vanligen 90 cm i öppning s måttet. Har du inte blöta bilar och bakfall till där nya väggen ska stå så duger trä gott med lite syllpapp, syllpapp under. Har du lite lagom stora plast plugg hemma och borra ner i golvet så duger det med, iom att väggen är i vinkel och inte så lång.
 
45x70 får det bli, ska inte vara dumsnål...

Isolering i väggen vet jag inte om det behövs, men samma där kostar nog inte så många kronor att kasta in, få det totalt handlar om 5-7 m vägg
 
Fullvärdig medlem som aldrig satt upp en vägg....? :surprised:)

70 + 13 + 13 = 96 blir enklast för då passar standard dörrkarmar och isolering! Strunta i stålregel men lägg plast mot plattan.
 
Ja det är lite märkligt :)

Gjort en del annat men just en vägg har jag inte haft behov av att sätta upp :)

Skönt med detta forum, här får man svar på allt :)
 
Jag skulle använda denna under golvregeln
NHqjyWIBZD-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.gsbyggvaror.se/produkter/plast_papp/CELLGUMMI_REMSA.html

Lite tjockare än syllpapp så regeln kommer upp några mm från betongen.

Och för att fästa golvregeln i betongen är expanderspik perfekt.
Bara att borra 8 mm med slagborr och slå i. Mycket enklare än plugg + skruv.
24128_472x472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas att det blir mycket väggar nu Kalasclas :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
(För protokollet: menade cc45, inte cc90) :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.