Hej Byggahusare!
jag håller på och skall bygga ett pumphus med ett sluttande lock, det är till en vattenpump för trädgårdsbevattning. Den kommer byggas i tryckimpregnerat virke för det är det jag har hemma, men det jag funderar på är hur skall jag skydda "Locket"? jag kommer bygga ett sluttande lock där jag vill klä in med plåt eller dylikt, ska jag ha takpapp över locket under plåten eller är det overkill? den kommer inte vara isolerad då pumpen tas in vintertid, vill mest att det inte regnar in eller snö tar sig in i den under vintern :)
 
  • Gilla
jola16
  • Laddar…
Tryckat, plåt och takpapp känns som överkurs.
Kör på tryckat och plåt som planerat du. Visst kan du slänga på takpapp om du råkar ha spillbitar liggandes men jag hade inte åkt och köpt en ny rulle papp bara för detta
 
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Tryckat, plåt och takpapp känns som överkurs.
Kör på tryckat och plåt som planerat du. Visst kan du slänga på takpapp om du råkar ha spillbitar liggandes men jag hade inte åkt och köpt en ny rulle papp bara för detta
Nä då tror jag jag skippar det, kom på att vedlådor i fritidsområden kan stå år efter år med plåt utan papp, utan att ruttna sönder så den bör hålla ett tag :)
 
Sådär blev det, tungt och gediget och håller små barnfingrar borta :) gjort av tryckimp och lite spill virke jag hittade på vinden till garaget (y)
 
  • Hemmagjord trälekstuga med tak och två små fönster, placerad på gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DIY-skydd av tryckimpregnerat trä kring en blå pump i en grävd brunn, med fötter synliga vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord trälåda med tryckimpregnerat virke och vit lock på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord sandlåda av tryckimpregnerat och spillvirke med säkert lock står i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tungt trälock till brunn med tryckimpregnerat och återanvänt virke, innehåller pump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skyddslåda byggd av trä med en blå vattenpump inuti för att skydda den från barn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt pumphus! Ingen fundering kring värmeutveckling från pumpen? Lådan ser rätt så tät ut. Men det kanske inte var något problem i den gamla lådan?
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
H henche skrev:
Snyggt pumphus! Ingen fundering kring värmeutveckling från pumpen? Lådan ser rätt så tät ut. Men det kanske inte var något problem i den gamla lådan?
nä tänker att luftvolymen runt pumpen är ganske mer rejäl i den nya jämfört med den gamla samt att i botten är en glipa på 3 cm runt om så luft kan ta sig in underifrån, och tyvär även tveskjärtar men det visa sig i sommar :) hade byggt ett litet plankgolv för pumpen också men anslutningen blev då för snäv så tog bort den delen tror inte det spela någon större roll om pumpen står på marken eller på ett par brädor.
 
  • Gilla
henche
  • Laddar…
H henche skrev:
Snyggt pumphus! Ingen fundering kring värmeutveckling från pumpen? Lådan ser rätt så tät ut. Men det kanske inte var något problem i den gamla lådan?
Tack förresten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.