Hej allesammans!

Bor i ett litet fritidshus på 51kvm och har grymt dåliga möjligheter till förvaring. Så har funderat på att montera en lucka med stege i taket och sen lägga plank ovanpå takstolarna för att kunna ställa upp lådor med julpynt och liknande.

Innebär detta några problem tro? Bör klara av 100+kg så t.om. jag kan krypa där uppe.

Tips, tankar och ideer önskas!

Mvh
Jimmy

IMG_2357.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2361.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Viktmässigt är det inte några problem. Jag har gjort samma sak men konstaterade efter en "säsong" att grejerna som varit där, just julpynt och någon låda med böcker luktade en del, lite unken vind/förvaring sådär...
Jag byggde då om så jag har byggt ett helt isolerat förråd istället med väggar av 145x45 reglar, isolering och OSB skivor och så bara vindskyddspapp på utsidan. Under golvet lade jag också bara vindskyddspapp och sen vanlig hyvlad furu 75x32 som golv. Jag håller min. 8 grader i förrådet året om.

Lucka köpte jag från Hornbach, den största isolerad de hade och den råkade passa exakt mellan mina takstolar.

Jag har sen monterat en dubbel kägla med snöre som "hiss" för att kunna hissa upp flyttlådor och tyngre saker. Det är halvt omöjligt att försöka balansera det ovanför huvudet uppför den branta trappan.
 
Ja, just det, fast i råsponten i taket skruvade jag 45x45 mm reglar och en OSB skiva först så jag har luftspalt mellan yttre taket och förrådets tak.
 
Tack för svar Anders!

Uppe på vinden tycker jag det luktar mest typ sågverk. :p Men det skiftar kanske mellan säsongerna.

Tanken är att jag också ska "inreda" ett rum där uppe. Kan dock inte fästa någonting i taket då jag bara har takpapp på utsidan. Men kan man typ plasta mellan takstolarna och sen sätta skivor direkt på det och lämna utrymmet "innanför/bakom" takstolarna som det är?
 
Är det öht värt allt arbete när det är så pass låga takstolar?
 
T
Eftersom det är en kallvind så kommer det att vara fuktigt delar av året om du inte bygger ett slutet "rum" där du kan hålla någorlunda jämn temperatur och fuktnivå under året. Helst med lite isolering för att inte uppvärmningen ska bli för dyr.

Jag hade en kallvind där jag hade prylar i ett tidigare hus och alla textilier och papper/kartonger blev unken lukt och fuktskadade i större eller mindre omfattning trots inslaget i plast etc.

Jag skulle sätta luftspalt av board(masonite) på läkt längs taket, sen en isolerskiva så tjockt som regeln tillåter, OSB på det och liknande konstruktion på en liten vägg ner mot takfoten. Då får du fritt luftflöde runt förrådet så det inte blir mögelangrepp.

Kanske göra detta på två fack och sen göra väggar mot resten av vinden med samma isoleringstjocklek med luckor mot övrig vind för möjlighet till inspektion
Golvet skulle jag bara lägga på takstolarnas underram men sätta kortlingar cc 600 emellan för att förstärka golvet.

Det som kan vara värt att fundera över är om underramen är dimensionerad för att klara den extra vikten. Det är ju normalt en dragstång så det finns risk att de böjer ner om de inte är stöttade underifrån. I värsta fall måste du lägga in en ytterligare regel mellan underramarna för att få bärighet, det beror på upplagens avstånd och dimensionen på underramarna. Det blir snabbt mycket tyngre än man tror med saker på vinden :)
 
  • Gilla
AcuraJan
  • Laddar…
Du fäster alla reglar för vägg och tak av förrådet i takstolarna, inte i "taket".

Ska du förvara organiskt material där (papper, tyg, etc) bör du i så fall förvara det i lufttäta boxar eller vacuumpåsar.
Undvik plast/ångspärr i konstruktionen om du inte tänker dig att ha det helt uppvärmt, alltså över 15-20 grader året om.
 
Det är just underramen jag är fundersam på ifall den klarar belastningen. För precis som du säger är den ju inte konstruerad för att klara vikt rakt uppifrån. Innerväggar finns inte där då vinden är tänkt ligga över köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.