Är precis i slutskedet av en köksrenovering och har länge funderat på att avsluta det med att bygga en köksö. Använder matbordet ganska sparsamt och skulle därför hellre få lite mer arbetsyta istället. De flesta köksöar har bara sittplatser på ena sidan, vilket jag inte är speciellt förtjust i, speciellt om man inte har en annan "riktig" matplats.

Har gjort en grovskiss på vad jag tänker mig. Två smala bänkskåp (B: 30cm, D: 37cm) ställs rygg mot rygg på ena sidan, sedan en utsträckt bänkskiva i massiv ek över hela ekipaget... Det totala djupet blir då ca 80cm och bredden ca 150cm. Så får man plats för fyra pers. vid behov och annars kan man ta bort några av stolarna för mer arbetsyta.

Tycker själva konstruktionen borde hålla så länge den "skåplösa" sidan fästs ordentligt. Vad tror ni om detta? Kommer det funka eller ska jag satsa på ett tråkigt matbord istället? ;)
kokso.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Keykarin
  • Laddar…
För mig ser det där ut som ett matbord som man ställt två hurtsar under. ;)

Men visst kommer det att fungera. Lite trångt bara kanske om man ska stå och jobba jämte stolarna. Sedan behöver hurtsarna stå på en sockel så att fötterna kan sticka in under när man står där och jobbar. Samma sak på kortsidan om man vill stå från det hållet. En öppning i sidan längst ner så fötterna kan sticka in.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi har en köksö där samma skivmaterial används på sidorna precis som i ditt förslag. Jag tycker det blir enhetligt o snyggt. Vi ha dock skåp under nästan hela köksön så hållbarheten har jag svårt att säga något om.

Men i arbetsrummet har vi en 40mm tjock massiv valnötsskiva som arbetsutskott. Den är 200cm lång/bred och 60cm djup och den vilar bara på en fastskruvad list på kortsidorna.

Så ditt förslag borde fungara bra.

Vi har sidostycken som går ändå ner till golvet. Att ändra det kommer int att bli snyggt. Om du till vardags enbart tänkt att två stolar och vid behov ta fram 2 extra stolar tror jag kommer att fungera utmärkt.
 
Tack för era svar! Sockel tänkte jag mig under bänkskåpen (även om det inte riktigt framkom på skissen). Sen får nog bänkskivan gå ända ner till golvet på kortsidorna, rent estetiskt ser det bäst ut och det är nog långsidorna som kommer användas mest för matlagning. Precis som du skriver Hemmakatten, så tänker jag mig att man bara har stolar på ena sidan av bordet "till vardags" och då får en helt öppen arbetsyta på den stolfria sidan.

Då återstår det bara att bygga då... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.