Hej!

Går och funderar på att bygga en lekstuga till döttrarna, 5 och 2 år gamla. Har hittat diverse byggsatser, men tycker inte att någon riktigt matchar önskemålen och jag har en känsla av att det ändå inte är så stor poäng med att köpa en byggsats som bara består av en hög brädor. Alltså är jag inställd på att köpa lösvirke, men undrar lite var man ska starta.

Jag tänker mig en enkel stuga med rätt så platt tak. Någonstans runt 2x2 m, och låg nog för att klara sig som lekredskap. Plintar eller lecablock som grund. Stående panel för att matcha hus och garage.

Stående panel blir svårt att spika på ett vanligt stående regelverk, hur löser man det bäst? Att isolera stugan känns som overkill, men någon form av innerväggar hade kanske varit bra, för att inte ha reglar i vägen för möblering/tavlor eller vad man nu vill ha. Vilka material kunde vara lämpliga för det?

Jag har en tanke om att bygga ihop väggarna med reglar och panel och grundmåla inne i garaget, men är lite osäker på hur otympliga de blir. Kan man (normalklen kontorsmänniska :) ) hantera en färdig lekstugevägg själv? Eller på två? Kanske vettigare att grundmåla panelbrädorna för sig och spika fast dem ute på plats när jag tänker efter...

Mvh,
Erik
 
En bottenram i tryckt tycker jag är smidig start. I varje hörn skulle jag sätta en ihopsatt 45x120 regel med en 45x70 regel.

Mellan hörnstolparna kan man nu skruva liggande reglar för att skruva panel i.

Insidan skulle jag sätta plywood.

Där man vill ha dörrar o fönster sätter man stående reglar på varsin sida.
 
finns inget behov av en regelstomme i en lekstuga. Kör som i vår, bygg varje vägg sektion platt på golv. Panel som läggs dikt mot varann. Överst på utsidan spikas en liggande panelbräda. Över varje skarv vanlig locklist . Golvet görs på valfritt sätt. Nederdelen på väggen spikas i golvet. Överst så spikas taket i den liggande panelbiten. I nock har det lagts en bit rundvirke som taket spikas i. Taket är i panelvirke det också och sen valfritt på det. Stabilt så det räcker och blir över utan regelstomme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.