Hej!

Lyckades faktiskt riktigt bra med altanen på baksidan för två år sedan och sommarens projekt blir nog framsidan. Där finns ett befintligt, friliggande trädäck som står på trädgårdsplattor. Grejen är att vi skulle vilja bygga en Pergola runt det. So far inga problem, skulle kunna gräva ner plintar utanför trädäcket och bygga pergolan med trädäcket kvar innanför s.a.s. OM det inte vore för den förbenade fiberkabeln, vilken ligger 10 cm från ena hörnet,

Så... "flytta på hela trädäcket och bygg där" säger någon? Oink, går inte, för ena hörnet är det faktiskt en plint i. Den håller en pelare som f.d. ägarna använt att hålla sig i när de klivit upp på trädäcket.

Så nu har jag två olika tankar:
1. Ta bort skiten och börja om.
2. Ta bort trallbrädor och byt trädgårdsplattor mot plintar en i taget och bygg pergolan på dem.

Men oavsett vilket alternativ jag väljer så ser jag inte hur jag ska kunna få trädäcket lågt nog? För med 4 plintar i hörnen (och ett par emellan, jag vet) så kommer ju stolpskon sitta på två sidor av var stolpe och där kommer stolparna att vara fastskruvade. Därmed kan jag inte skruva fast ramen direkt i stolparna på alla sidor, om jag inte ska sätta ramen ovanför stolpskon... och då har jag med en gång byggt 15-20 cm till på höjden som jag vill slippa...

Bonustanke är alternativ 3:
Inte räcker det väl att ställa stolparna på befintliga trädgårdsplattor och skruva in i befintlig ram/regel?

Tankar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.