Vi ska bygga ett 2-planshus på 200 kvm med kopplat dubbelgarage inkl förråd på 60 kvm. Totalentreprenad med Trivselhus.

Nu är bygglovet inskickat sen 3 dagar tillbaka när en ny tanke slår oss. Vi skulle vilja bygga en gästlägenhet ovanpå garaget med egen trappa och ingång från utsidan. Hur svårt är det att göra en tillbyggnad av detta slag i framtiden? Skulle vi ha förberett något redan nu?

Det jag tänkt på är att huset kommer ha en takvinkel på 27 grader och garaget 14 grader. Borde det ha varit samma? Takstolarna och allt skulle man ju i så fall kunna ”återanvända” när man bygger på höjden... eller tänker jag fel?

Här är första utkastet på planlösningen så en del ska vi ändra på. Det som är bra är att det inte finns några fönster på väggen där vi vill bygga uppåt.

kan ni ge mig råd hur vi ska tänka kring detta redan nu? Helst vill vi att även utbyggnaden ska ha full takhöjd/väggliv för att maximera ytan. Eldragning? Vatten/avlopp?

Tror ni att det skulle bli jättedyrt att fixa detta om några år? Vi har inte ekonomin för att göra det nu. Har iofs inte frågat vad det skulle kosta att dra upp väggarna bara och förbereda för det...
 
  • Arkitektritning av ett enplanshus med markeringar och anteckningar för planerad tillbyggnad ovanpå ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utkast av husets övre planlösning med handskrivna noteringar och markeringar för möjlig tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av ett 2-planshus med kopplat dubbelgarage utan synliga fönster för framtida tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av ett 2-planshus med kopplat dubbelgarage, fasad mot väster, utan fönster för framtida utbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.