Jag har ett badrum som är nyrenoverat och nu ska jag köpa badkar. Tanken från början va att bygga in badkaret, därför är rören/utloppen så låga på väggen. nu i efterhand har jag förstått att utbudet för sargblandare inte är så stort, och jag har letat badkar med sargblandare färdigmonterade. men dem slutade på runt 24.000 kr. Nu har jag kommit fram till att bygga en "låda" framför badkaret där jag kan montera klassiska badkarblandare och dölja rören.

Hur hade ni byggt denna låda? är det bara att regla och köra gips sedan kakla?
 
  • Marmorerat badrum i vitt med lutande tak, fönster, handduk och duschutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Marmorerat badrum med handduk, fönster, skiss för duschkabininstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dra utanpåliggande rör in i blandaren?
 
Eller montera en fristående med flex?
 
  • Modernt fristående badkarsblandare med handdusch i en minimalistisk badrumsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Dra utanpåliggande rör in i blandaren?
Jag vill inte se några rör.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Eller montera en fristående med flex?
Såg denna igår, men badrummet har inte tillräckligt med utrymme.
 
G Gårdsdrömmar87 skrev:
Såg denna igår, men badrummet har inte tillräckligt med utrymme.
Den tar mindre utrymme än en box. Om du bygger en box så ska den vara inspektionsbar…och om du vill fuktsäkra den blir den ganska dyr….

Du kan ställa en fristående både mot lutande vägg och framför. Ser ut som gott om plats
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Den tar mindre utrymme än en box. Om du bygger en box så ska den vara inspektionsbar…och om du vill fuktsäkra den blir den ganska dyr….

Du kan ställa en fristående både mot lutande vägg och framför. Ser ut som gott om plats
inspektions lucka har jag koll på, Men tänker ett sådant fristående badkar passar bäst i öppna/stora badrum. men man får mäta och leka med fantasin, Denna lösning är såklart lättast.
 
G Gårdsdrömmar87 skrev:
inspektions lucka har jag koll på, Men tänker ett sådant fristående badkar passar bäst i öppna/stora badrum. men man får mäta och leka med fantasin, Denna lösning är såklart lättast.
Du behöver inte ha ett fristående badkar. Du kan sätta en sådan fristående blandare bredvid ett badkar mot vägg…
 
G Gårdsdrömmar87 skrev:
inspektions lucka har jag koll på, Men tänker ett sådant fristående badkar passar bäst i öppna/stora badrum. men man får mäta och leka med fantasin, Denna lösning är såklart lättast.
Såg nu att golvblandare med färgen jag vill ha (guld/mässing kostar från 25-29 tusen. för 24 tusen för jag ett badkar med sargblandare i rätt färg som är bara att trycka upp mot väggen.
 
Det finns badkar med integrerade blandare som är betydligt billigare än över 20kkr…
 
  • Modernt badkar, integrerad blandare, vita kakelväggar, handduk, växter, badrumsmattor, prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gårdsdrömmar87 skrev:
Såg nu att golvblandare med färgen jag vill ha (guld/mässing kostar från 25-29 tusen. för 24 tusen för jag ett badkar med sargblandare i rätt färg som är bara att trycka upp mot väggen.
Hahaha 😜 Ja, om du vill ha guld så kommer du nog inte ner i pris oavsett.
 
Denna kostar 2800kr….
 
  • Guldig, fristående badkarsblandare med duschhandtag, till rea-pris. Produkten har kundrecensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag söker på ”sargbslandare” så hittar jag massor av alternativ under 2000kr. Bra märken, Mora, Gustavsberg. Vad är det för modell du tittat på? Är du säker på att det inte är badkar ( om du vill ha jacuzzi version) som drar upp priset?
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Den tar mindre utrymme än en box. Om du bygger en box så ska den vara inspektionsbar…och om du vill fuktsäkra den blir den ganska dyr….

Du kan ställa en fristående både mot lutande vägg och framför. Ser ut som gott om plats
Om man lämnar en springa mellan täcksidorna och golvet så behöver lådan inte direkt vara inspekterbar samt inte direkt något tätskikt heller.

En golvblandare får ej förankras i golvet,
https://bkskonsulter.se/faq/entrepr...ar-tillatet-med-golvmonterad-badkarsblandare/

https://www.byggahus.se/forum/threads/golvblandare.283514/

https://www.byggahus.se/forum/threads/saeker-vatten-och-golvblandare.203641/
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om man lämnar en springa mellan täcksidorna och golvet så behöver lådan inte direkt vara inspekterbar samt inte direkt något tätskikt heller.

En golvblandare får ej förankras i golvet,
[länk]

[länk]

[länk]
Demmpa Demmpa skrev:
Om man lämnar en springa mellan täcksidorna och golvet så behöver lådan inte direkt vara inspekterbar samt inte direkt något tätskikt heller.

En golvblandare får ej förankras i golvet,
[länk]

[länk]

[länk]
Tror min tanke med lådan inte behöver vara mer komplicerad än vad man tror. Kan det inte räcka med inspektionslucka på sidan av lådan och sedan har man L- panel som är löstagbar.

Jag har varit inne på skaffa denna
https://www.golvpoolen.se/badrum/badkar/hornbadkar/badkar-nordhem-saltholmen/p-467568-449902

då slipper jag bygga något men, med blandaren jag vill ha sticker det iväg. Bonus med att bygga låda är att man får avställningsyta och bredare utbud av blandare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.