När jag håller på att gör om i mitt vardagsrum så blev jag tvungen att sänka innerdelen till min luft-luftvärmepump eftersom att jag måste sänka taket.

Jag fick därför hjälp att pumpa tillbaka kylmediat till utedelen och sen att koppla bort denna.

Det jag inte hade tänkt på innan var att jag inte kan sänka innerdelen eftersom att dränageledningen för kondensvattnet först kommer att gå uppåt lite grann innan den vänder nedåt.

Eftersom att jag sen snart ett år tillbaka har bergvärme så funderar jag på att skaffa fläktkonvektorer för att kunna få kyla därifrån istället så jag satt och kollade lite på såna för en stund sen.

Det som dock slog mig var att dessa kylradiatorer var snuskigt dyra!
De billigaste gick på runt 6000:- och på det tillkommer det ju installationsmaterial som rör, cirkulationspump etc.

Jag hade väl räknat med att en så pass simpel sak skulle kosta runt 2000:- ungefär så nu blev jag snål och funderar istället över en annan lösning.

Det jag hade tänkt mig är en kylare från en bil eller liknande, eller om denna är för liten så antagligen motsvarande från en buss eller en lastbil. Tanken är i så fall att jag monterar denna och en fläkt i källaren och sen drar jag upp ett spirorör upp genom golvet och upp längs med väggen i ett hörn i ett rum mitt i huset. Sedan bygger jag naturligtvis in röret, och låter spiroröret dela upp sig till de olika rummen högst upp vid taket.

Sen behöver jag ju även kunna leda tillbaka den varma luften från "boplanet" ner till källaren igen men det löser sig.

Nu är frågan bara, hur räknar man ut hur pass stor radiator man behöver?
Alltså det är ju antalet m^2 metallytor, vätskeflödet och lyftflödet som bestämmer hur mycket värmeöverföring jag får.
 
Med en dräneringspump kan du pumpa kondensvattnet uppåt. Ser ut som en liten akvariepump. Jag har såna till alla mina innedelar, 4 st.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.