Hej,

Vi håller på att projektera en större renovering av ett fritidshus. På tomten finns utöver huvudbyggnaden en mindre komplementbyggnad. Avståndet mellan byggnaderna är ca 25m och marken mellan dem är gräsmatta (med risk för berg).

Vi behöver länka ihop husen bättre och har börjat tänka kring en kulvert och skulle gärna ta era inspel.

Konstruktion:
Vi funderar på att gräva ner en frigolit-kulvert (kanske S200), limma ihop som ett U, fylla på med innehåll (se nedan) och fylla på med sand och limma på locket.
Vad är lagom mått?
Vilket djup måste den i så fall vara på?

Innehåll:
- Tappvatten, varmt och kallt
- Värme, till och från
- Nätverkskabel (-ar)
- Frostskyddskabel
- Avlopp
Är det något annat vi borde lägga in?
Är det något som vi borde ta bort?

Tack!
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
P pjop skrev:
Hej,

Vi håller på att projektera en större renovering av ett fritidshus. På tomten finns utöver huvudbyggnaden en mindre komplementbyggnad. Avståndet mellan byggnaderna är ca 25m och marken mellan dem är gräsmatta (med risk för berg).

Vi behöver länka ihop husen bättre och har börjat tänka kring en kulvert och skulle gärna ta era inspel.

Konstruktion:
Vi funderar på att gräva ner en frigolit-kulvert (kanske S200), limma ihop som ett U, fylla på med innehåll (se nedan) och fylla på med sand och limma på locket.
Vad är lagom mått?
Vilket djup måste den i så fall vara på?

Innehåll:
- Tappvatten, varmt och kallt
- Värme, till och från
- Nätverkskabel (-ar)
- Frostskyddskabel
- Avlopp
Är det något annat vi borde lägga in?
Är det något som vi borde ta bort?

Tack!
Någon med några smarta tankar?
 
Vad har ni för värmekälla. Det kommer att kosta massor att leverera värma och VV , blir stora förluster på vägen. Sen att lägga detta i en sandbädd i en frigolitlåda är inge bra. Det ska vara riktig kulvert för det. Sen det med avlopp och kallvatten går bra och kanske en värmekabel som säkerhet, den lägges med fördel i slangen. Övrigt som el/data så blir det gula slangar för det.
 
Hej
Jag skulle rekommendera en riktig kulvert för värmen, alternativt en kulvert med fyra rör för värme, tappvarmvatten och vvc.
Kallvatten i separat ledning så inte det värms upp.
Om du ska ha varmvatten i kulverten så måste du ha vvc annars får du spola länge innan du får fram varmvatten i kranen.
/ Björkskär
 
  • Gilla
dsjodin
  • Laddar…
VVC kostar skjortan att ha. Bättre då med en mindre VVB där VV ska vara. Och en 2 pipig kulvert för värme. Även för värme blir det förluster, men kanske billigare än att sätta in ett eget för värmen.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Som skrivits ovan, frigolitkulvert är ingen bra ide. Vi provade det men den gick sönder nästan direkt så att det läckte in vatten som kylde ner rören med stora förluster som följd.
 
J jonaserik skrev:
Vad har ni för värmekälla. Det kommer att kosta massor att leverera värma och VV , blir stora förluster på vägen. Sen att lägga detta i en sandbädd i en frigolitlåda är inge bra. Det ska vara riktig kulvert för det. Sen det med avlopp och kallvatten går bra och kanske en värmekabel som säkerhet, den lägges med fördel i slangen. Övrigt som el/data så blir det gula slangar för det.
Tack för svar @jonaserik!
Det låter som vi ska tänka om, tack.
Värmekälla har vi inte bestämt. Hade tänkt på sikt kanske bergvärme men det får kanske bli luft/vatten x2.
 
B Björkskär skrev:
Hej
Jag skulle rekommendera en riktig kulvert för värmen, alternativt en kulvert med fyra rör för värme, tappvarmvatten och vvc.
Kallvatten i separat ledning så inte det värms upp.
Om du ska ha varmvatten i kulverten så måste du ha vvc annars får du spola länge innan du får fram varmvatten i kranen.
/ Björkskär
Tack @Björkskär!
 
N Nybyggarn skrev:
Som skrivits ovan, frigolitkulvert är ingen bra ide. Vi provade det men den gick sönder nästan direkt så att det läckte in vatten som kylde ner rören med stora förluster som följd.
Man får fylla den med fogskum innan man lägger på locket.
 
N Nybyggarn skrev:
Som skrivits ovan, frigolitkulvert är ingen bra ide. Vi provade det men den gick sönder nästan direkt så att det läckte in vatten som kylde ner rören med stora förluster som följd.
@Nybyggarn tack!
 
Det verkar som de flesta i tråden tycker att frigolitlåda är en dålig idé.

Är det då bättre att tänka:

- Gräva ett gemensamt dike men separata rör för allt
- Lägga cellplast som lock för kylan

Tankar?

Behöver vi isåfall en frostskyddskabel både på avlopp och vatten?

Hur djupt bör allt ligga (huset ligger i Mälardalen).
 
R
Jag skulle lagt ned en fyrrörskulvert och en vatten slang oisolerad under värmekulvertsröret, sedan hade jag lagt ned några gulslang 50mm för fiber mm. Avloppet läggs bredvid kulvertröret..
Djupet behöver inte ligga på frostfritt om man lägger vatten röret under kulvertröret samt avloppet bredvid..
 
  • Isolerad rör-kulvert för värme och tappvatten, PexFlex PLUS, 25/25/20/145 mm, QUATTRO PN6.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Knight
  • Laddar…
Observera att du bör göra en beräkning på kulvertens dimension så den räcker till!
Med så lång sträcka så kan det behövas en separat shuntgrupp med egen cirkulationspump och ett par injusteringsventiler så effekten räcker till och blir rätt fördelad mellan husen.
/ Björkskär
 
Det är ju svindyrt med kulvert så på 25m tjänar du igen en del, både investering och förluster. Bättre med bara en separat värmekälla/vvb

Det du bör ha:
Kallvatten och avlopp på frostsäkert djup, 1,6m tror jag det är för mälardalen. Kör man grundare får man lägga en skiva cellplast ovanför, ej under för marken värmer. Skippa vär.ekabel, den lägger du i efterhand på kallvattnet om det blir problem.

Ovanför lägger du el och nätverk.


Jag har 2m från huset till garaget och det hade varit billigare och effektivare för mig med separat vvb och luft-luft värmepump än som jag har nu med kulvert (golvvärme)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kallvatten och avlopp på frostsäkert djup, 1,6m tror jag det är för mälardalen.
Stämmer bra iaf där jag bor inom mälardalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.