Hej!


Behovet av en avskild arbetsplats i hemmet börjar bli akut och jag planerar att bygga ett kontor i garaget. Rummet ska alltså delas av från garaget och vara tillräckligt trivsamt så att jag kan sitta där en hel dag och ska rymma kontorsstol, bord + lite förvaring. Kommer bli ca 4 kvm stort. Rummet kommer bli fönsterlöst vilket kommer bli spännande att uppleva. Jag saknar massor med kunskap om bygg/konstruktion och vill gärna ha forumets kloka tankar. Jag tänkte försöka bidra till forumet genom att dokumentera mitt bygge som ska pusslas in mellan jobb och fyra barn.


Till garaget som är 50 kvm stort, fristående som står på en platta på mark. Är ouppvärmt idag. Väggarna består av konventionell vägg och lecablock. Bakom spånskivan sitter isolering och ångspärr. Taket är oisolerat.


Själva grunden till rummet tänket jag bygga av träreglar. Mellan betong och regel lägger jag takpapp som jag har över från ett annat bygge. På golvreglarna tänkte jag lägga någon slags skivmaterial (spån eller OSB) Den enda isoleringen mot golvet tänkte jag använda heltäckningsmatta. Tror ni att jag kommer slippa raggsockor eller bör jag isolera golvet? Hur då i så fall?


Mot ytterväggarna tänkte sätta liggande reglar för att skapa luftspalt och sedan CC60 av träreglar. Sedan någon slags isolering, OSB och gips. Några kloka tankar kring detta? Risk för fukt?


Innerväggarna reglar jag upp med träreglar CC 60, och bygger väggen utifrån och in med spånskiva, isolering, OSB och gips. Tänkte alltså skipa vindduk och ångspärr. Ser ni någon risk med det?


Rummet och litet och kommer värmas upp av en enkel elradiator som jag kopplar in med smart timer som jag slår på när jag planerar att använda kontoret. Ser ni någon risk att låta det stå ouppvärmt?


Taket tänkte jag sätta någon slags gles för att sedan kunna få upp isolering mellan loftet som är ovan. Klär detta sedan med gips.


Dörr blir någon enkel isolerad ytterdörr.


Vad är forumets tankar kring min konstruktion?
 
  • Oorganiserat garage med verktyg, däck och barnartiklar inför konstruktion av hemmakontor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jockekn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.