Hej,

Jag har fällt en asp och har typ en miljard tjockare grenar till mitt förfogande (8 - 20 cm diameter) och ämnar nyttja så mycket av det som möjligt för att bygga barnen en trädkoja i en av skogsdungarna istället för att löpa bort till närmsta bygghandel och köpa tryckimpregnerat.

Det som slår mig är givetvis tanken att det bör/ska rötskyddas eller på annat vis behandlas. Det jag undrar är således:

Någon som har dylika erfarenheter?

Någon som vet om det är good enough att smeta in produkt X (vad X är mottages gärna tips på, en busslast med linolja är vad jag tänkte köra med annars) när allting är byggt och klart eller bör det appliceras först om man tagit bort aspens "bark"?

Annan input?

Tack för tiden :)
 
Behövs ingen behandling. Barnen har tröttnat på den innan den ramlar ihop.
 
  • Gilla
Davion och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Behövs ingen behandling. Barnen har tröttnat på den innan den ramlar ihop.
Fair point! Men den kanske kan skänka visuell glädje, kul om den inte ser ut som en tarmtömning efter 3 år likväl ;)
 
Den kommer hålla nästan lika lång tid som om du använt fult impregnerat virke. Det finns absolut ingen anledning i en trädkoja! Impregnerat används med fördel nära mark eller i mycket fuktiga miljöer.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den kommer hålla nästan lika lång tid som om du använt fult impregnerat virke. Det finns absolut ingen anledning i en trädkoja! Impregnerat används med fördel nära mark eller i mycket fuktiga miljöer.
Gott :) Tack!
 
Barka dina kvistar så de torkar så håller det hela dina barns barndom.
Protte
 
  • Gilla
Davion
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.