Hej,
Ska köpa ny kök och har slagit sönder allt gammalt.
Och tänker nu bygga en extra-vägg för köket istället för att fräsa in kablarna i betongen.

Är det bara att regla 60cc som vanligt med spikplugg och sen träskiva och gipskiva på??

Tänker ha kakel på, sitter det verkligen fast på gipsskivan sen, pga av allt tynd osv??

Tacksam för all hjälp
 
Hejsan

Som vanligt 60cc nä men 45cc o köra 90 gips e väl de vanligaste =)

Ja de kommer hålla =)
 
Ok, så 45cc.

Vad för sorts träskiva rekomenderar ni, och i vilket tjocklek ??

Gipsskiva blir väl det vanliga 13mm.


Tack
 
Någon som kan ge mer tips och råd, tack ??

Tacksam för all svar
 
osb + gips är väll standard idag. Om du kör 90 gips eller 120 kvittar
 
Hej igen evoline. Alla gör juh på egna sätt men skulle jag bygga som du har tänkt skulle ja inte ens titta på en osb skiva. OSB är det absolut sämsta skiten man kan använda sen får folk säga vad dom vill. 12mm plyfa skulle jag kört o skruvat med 28mm skruv. Har för mej dom är 4.3x28. Låt dej inte luras av alla som säger att du ska ha osb.
 
Håller fullständigt med Chris_Low i detta fall. OSB använder man bara till tillfällighetslösningar enligt mig. Plyfa är det du skall använda. Marginellt dyrare när det bara är en vägg du skall göra.
 
Var och en blir salig på sin egen tro.....:rolleyes:
 
  • hållf.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kallebolle
  • Laddar…
evoline skrev:
1. Duger 11mm tjocklek OSB från byggmax ??
[länk]

2. Är det spånskiveskruv som man skruvar fast OSB på reglarna ??
[länk]

3. Vilken längd ska det vara på skruvarna, 4,2x30mm eller 4,2x41mm eller 4,2x 51mm ??

4. Är det vanliga gipsskruvar sen till gipsskivan som ska fästas på OSB ??

Tack
1.Ja osb duger bra, fast den är billigare på Bauhaus just nu. Eller så använder du plyfa som är lite bättre fast dyrare. Kolla bilden i ovanstående inlägg.

2. Jag brukar använda 40mm gipsskruv, vad som är "rätt" vet jag inte.

3. 40mm till osb, 30 till gips (eller 40 om du vill skruva gips även i reglarna där det går, behövs dock inte).

4. ja.
 
Chris och Raceman borde läsa detta också, innan kortståget mot det som inte är plyfa fortsätter:

Saxat från Byggelit, en kommentar kring SP's test, jag strök under den del av svaret som borde läsas extra noga:

Kan man använda en väggspånskiva bakom en gipsskiva när man av brandskäl i t ex en utrymningsväg måste ha en sådan ytterst, men ändå vill kunna fästa något tyngre i en stadigare vägg. En plywoodskiva eller en OSB-skiva används ofta för ändamålet, men det vore säkert billigare att använda en spånskiva istället, men håller det? Byggelit har låtit SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut göra tuffa jämförande provningar av detta med ett överraskande bra resultat.

SP byggde upp speciella väggar med Plywood 12 mm, OSB 11 mm och Byggelits väggspånskiva STABIL 12 mm. Alla hade en 13 mm tjock gipsskiva monterad framför/ovanpå. Hållfastheterna provades både vertikalt och horisontellt genom att skruva en skruv TFX SPAX-S 5,0 x 60 genom skivorna men låta skruvskallen sticka ut 1 cm utanför ytan. Exakt lika för alla väggarna. Skruven belastades sedan till brott. Det visade sig då att spånskivan var marginellt sämre än de båda betydligt dyrare skivorna, men dock tillräckligt stark nämligen:


Stabilskivan + gipsen höll för 258 kg vertikalt och 124 kg horisontalt

OSB-skivan + gipsen höll för 266 kg vertikalt och 169 kg horisontalt
Plywooden + gipsen höll för 270 kg vertikalt och 191 kg horisontalt


När man hängde upp ett köksskåp av plåt på väggarna med 2 stycken skruvar av samma typ som ovan och belastade ovansidan av skåpet till brott, fick man följande resultat: STABIL 349 kg, OSB 290 kg, och Plywood 361 kg. Det finns inget vanligt köksskåp som i sig själv skulle hålla för mer än en liten del av denna belastning, oavsett vilket alternativ man här väljer. Det finns därför inte någon anledning att av hållfasthetsskäl välja något av de dyrare alternativen.
 
Ok, det blir plywood istället för OSB, knappt dyrare men det känns säkrare när man vet att det håller bättre, även om man inte skulle hänga nåt...

1. Vad för sorts skruvar ska man använda för plywooden som ska fästas på reglarna, längd och namn ??

2. Är det alltid samma sorts skruvar till OSB, Plywood och annat vanligt träskiva ??

3. Duger 11mm plywwod, hittar inte med 12mm ??
(har inte bauhaus i närheten eller så, bara byggmax som har öppet idag)

Tack för all svar
 
OK, tack för all hjälp.
Fått lite kött på benen nu.

Om det är nåt jag glömt så tipsa mig.
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.