Har en vedspis i köket som spår inmurad, ca 8cm putsad tegel på ena sidan om vedspisen. Nu vill jag bygga ett köksskåp i trä intill. Nån som har koll på vilka krav det är som gäller ur brandsäkerhetssynpunkt? Måste jag har att glapp eller måste jag sätta nån skiva emellan eller?
 
Har precis samma problem/möjlighet, men hur tolkar ni det som står i boverkets regler?
Och någon som har erfarenhet av vad sotarn säger. Jag kan ju uppskatta att det inte kommer bli mer än 85 grader på den putsade tegelytan men vad hjälper det om sotarna bedömmer annat.
I mitt fall kommer skåpet stå på andra sidan sett från eldstadsluckan.

Vilka material upfyller kraven A2-s1,d0? (Och hur mycket kan man bedömmas behöva?)
 
Ska prata med en brandingenjör om vad som kan tänkas behövas.
 
Hur gick det Saxpy? Fick du någon klarhet i frågan?
 
Japp, två oberoende brandingenjörer konstaterade att det kräves 50mm luftspalt när man har en halvsten tegel bredvid vedspisen.
 
Ok, tack, det var bra o veta. Får tänka om lite på min konstruktion, men det ska nog gå o få till.
 
Saxpy skrev:
Japp, två oberoende brandingenjörer konstaterade att det kräves 50mm luftspalt när man har en halvsten tegel bredvid vedspisen.
Gäller det även om du har skåpets sida mot spisen öppet?

Dvs om bara bänkskivan och kanske nån regel går emot själva muren. Så har jag sett att det varit byggt på en del gamla ställen. Då blir ju i princip hela skåpet en luftspalt.
 
Här är svaret jag fick.

"Det finns en gammal schablon som säger att skyddsavstånd till brännbart material skall vara minst 0,5 meter. Detta får minskas till 5 cm om man har en skyddsvägg mellan eldstad och brannbart material. Skyddsvägg innebär tex en 1/2-stens tegel. Man kan också ha ett sk strålskydd placerat 3 cm från eldstaden. Avståndet till brännbart material får då minskas till 25 cm. Men egentligen är kravet att det max får bli 85 °C på det brännbara materialet . Så om du vet hur varm yttersidan på ugnen blir så kan man ju räkna ut temperaturen på skåpet som funktion av avståndet, vilket leder till erforderligt skyddsavstånd."
 
Vår gamla vedspis hade en 1/2 sten eldfast tegel uppmurat mot skåpet för diskbänken. Ingen luftspalt. Träskivan under var förkolnad en bra bit in under plåten. :eek: Vedspis går ju att elda olika hett. Lövved eller gran/furuved, finhuggen, grovhuggen, elda hela dan eller bara dra ur fukt, elda på sommar eller vinter........Temperaturen kan skilja mycket både i och utanpå spisen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.