Hej!

Funderar på att bygga en köksö men undrar hur det kommer se ut när ens fönster är lägre än köksinredningen plus den ev köksön?

Mina fönster är 80 från golv.

Köksinredning är 90 standard. Antar köksön ska vara samma höjd? Vill gärna ha en skiva dom vilar lite över kanten.

Något man kommer tänka på eller enbart jag som funderar i onödan?
 
  • Kök med vit köksinredning och fönster lägre än skåpen, framförande en vit köksö med stolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Syrran byggde en köksö (på hjul visserligen )och har nog tom lite lägre fönster än du och det är inget som ser konstigt ut. Den ska väl inte ha den kloss till fönsterna?
 
U Ursidae skrev:
Syrran byggde en köksö (på hjul visserligen )och har nog tom lite lägre fönster än du och det är inget som ser konstigt ut. Den ska väl inte ha den kloss till fönsterna?
Nej då.

Tanken är ju att Ön ska vara där matbordet står idag.

Värt och testa!
 
K
Våra fönster är 70, men vi lämnade en halvmeter till fönstret där man kan smita förbi.
 
  • Gilla
Pada5
  • Laddar…
P Pada5 skrev:
Köksinredning är 90 standard. Antar köksön ska vara samma höjd?
Jag tror att man ofta bygger ön lite högre, för att den skall passa som beredningsbänk för att hacka lök, skiva grönsaker osv.
Vi har ju blivit lite längre sedan köksstandarden bestämdes på 1940-talet :)
I vårt hus, byggt 2010, har vi köksbänk och diskbänk 90 cm över golvet som alla andra,
och så har vi en "kökshalvö" som är 95 cm upp.
Och det är väldigt bra höjd för att t.ex. skiva lök, tomater och strimla sallad.
 
Gammal tråd, men fick du till det bra @Pada5 ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.