P
Har fått hem lite underskåp från IKEA som vi ska bygga en liten köksö på hjul av. Måtten blir 70x140 cm och jag tänkte ta en mdf i botten som jag fäster hjulen i. På den skivan ställer jag 2st 60 cm breda och 38 cm djupa lådhurtar samt ett 20 cm brett skåp för brickor och större fat. På baksidan av lådhurtsarna/skåpet ska det vara en öppen hylla för kokböcker, tidningar mm. Tror ni att en 19 mm mdf i botten blir stabilt nog ?
 
Jag skulle nog förstärka med en "sockel" under. MDF böjer sig ganska lätt märkte jag när jag byggde min arbetsbänk.
 
P
Jo det är ju så sant. Har en 2 m tevebänk som jag byggde för några år sedan och den så ut som en banan tills jag satte ett femte hjul på mitten. Sockeln får dock inte vara för hög då hjulen har broms som måste gå att komma åt.
 
P
Skulle ju kunna köra med 18 mm limmfog istället. Det borde väl vara lite stabilare ?
Handritad skiss av en bokhylla med måttangivelser, föreslagen tillverkad med 18 mm limmfog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
BlueX
  • Laddar…
Såhär ser undersidan av min arbetsbänk ut:

Undersidan av en arbetsbänk med synliga hjul utanför sockeln, i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hjulen sitter utanför sockeln och jag har också bromsade hjul.
 
Redigerat:
Hittade en till bild:

En hemmagjord träverktygslåda på hjul som står i ett verkstadsutrymme med vedstack i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zigs
  • Laddar…
P
Ok smart. Tänkte att sockeln satt utanför hjulen.
 
P
Nu är den ihopskruvad. Återstår slipning&målning, täcksidor samt en marmorskiva.

Ihopskruvad ofärdig träbyrå utan täcksidor i en hemmiljö, redo för slipning och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ihopskruvad skåpstomme i vitt med träslag på sidan, redo för slipning, målning och marmorskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
P
Återstår att bestämma bänkskiva. Marmor eller Ek, viss priskillnad dock.
Kökshörna med öppen vit förvaringsenhet och ekbänkskiva under övervägande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Samt viktskillnad... ;)

//Ronnie
 
  • Gilla
Sandersson89
  • Laddar…
P
Jo ca 70kg 😱
 
definitivt samma bänkskiva i hela köket, annars ser de ju helknepigt ut
 
P
Jo det lutar mer åt ek som resten av köket. Anledningen till marmor var för att det är bra att baka på men det finns ju bakskivor av marmor att köpa.
 
Innan jag upptäckte att bilderna var från olika skribenter :p Tusan vad jag skrollade fram och tillbaka innan jag upptäckte det!
 
  • Gilla
hnurre och 1 till
  • Laddar…
P
:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.