Hej,

Jag och frugan tittar på en lägenhet och funderar svårigheterna i att flytta ett kök. Lägenheten vi tittar på har följande planritning: Planritning som visar en lägenhet där matsalen föreslås omvandlas till kök och klädkammare till badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill göra om matsalen till vänster till ett kök, och göra ett badrum i den lilla klädkammaren i mitten av lägenheten, så planritningen blir följande:
Planritning av en lägenhet med kök, vardagsrum, badrum och tre sovrum, områdena märkta för att visa en ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som nu är klädkammare har förberedda rör för att byggas om till ett badrum, så det ska inte vara några konstigheter. Däremot undrar jag om det finns några svårigheter i att bygga köket så som planritningen föreslår. Jag tror inte det finns någon frånluftskanal I det som just nu är matsalen. Går det fortfarande att flytta köket till matsalen och få till en vettig köksfläkt? Hur gör man i så fall då? Kopplar man det då på något sätt till toaletten?
Finns det något speciellt jag ska titta efter eller fråga mäklaren om för att inte åka på problem?

Som ni märker är jag oerhört ohändig och okunnig i denna typen av frågor, så uppskattar er hjälp!

Mvh,
Max
 
Mats-S
A apantorsk skrev:
fråga mäklaren om för att inte åka på problem
Mäklaren har noll koll på det stora jobbet du tänker göra.
Och ja, det är görbart, men garanterat kommer det att gräva ett DJUPT hål i din plånbok eftersom du som du skriver är "ohändig", dvs du kommer att leja bort det mesta av jobben ...

Seriöst ... kan ni inte hitta en lägenhet som passar er bättre från början, att flytta ett kök är ingen lek ...
 
Mats-S Mats-S skrev:
Mäklaren har noll koll på det stora jobbet du tänker göra.
Och ja, det är görbart, men garanterat kommer det att gräva ett DJUPT hål i din plånbok eftersom du som du skriver är "ohändig", dvs du kommer att leja bort det mesta av jobben ...

Seriöst ... kan ni inte hitta en lägenhet som passar er bättre från början, att flytta ett kök är ingen lek ...
Jag hade ju såklart inte tänkt att flytta köket själv, utan kommer givetvis att ta in hantverkare. Att det blir en kostsam historia är väl inga konstigheter ifall jag köper lägenheten för ett lågt pris. Det är väl så renoveringsobjekt fungerar. Lägenheter som är perfekta tenderar att vara lite dyrare.

Vad skulle du uppskatta att det skulle kosta att göra detta i grova drag? Tanken är att köpa helt nytt kök, inkl vitvaror.

Mvh,
Max
 
Hus tomte
Å va tänkte du göra me ventilationen den e nog inte ”bara” att flytta i en lägenhet
Avlopp/vatten e nog oxå inte ”bara”
 
Hus tomte Hus tomte skrev:
Å va tänkte du göra me ventilationen den e nog inte ”bara” att flytta i en lägenhet
Ja, det var det som var grunden till min fråga. Enligt mäklaren brukar man dra fläkt från t.ex. frånluftsventilationen I badrummet, men jag vet som sagt inte hur man brukar göra. Vattnet i köket skulle i så fall också dras från badrummet.
 
Lejer du bort allt så skulle jag bli förvånad om du hamnar under 400k.

Steg 1, fråga föreningen om denna förändring får genomföras. Detta är inte alls säkert.
 
Avloppet ser ut att gå och lösa relativt enkelt förutsatt att ni gör badrum/wc av klk.

Att koppla på köksfläkt som "mäklaren" sa fungerar nog inte då det ofta är en separat kanal. Kanske går att förlänga befintligt. Men det beror helt på vad som finns idag.
 
Hus tomte
Allt går som sagt att lösa men till vilket pris..
 
BirgitS
Första steget är att kolla med föreningen vad som gäller.

A apantorsk skrev:
Enligt mäklaren brukar man dra fläkt från t.ex. frånluftsventilationen I badrummet, men jag vet som sagt inte hur man brukar göra.
Mycket sällan tillåtet eftersom frånluften från kök ska gå i en imkanal som är brandskyddad och det kan man inte anta gäller för frånluft från badrum utan normalt får man dra en ventilationskanal från det nya köket till det gamla köket.

Det måste också finnas friskluftintag i det nya sovrummet vilket också kan ställa till det eftersom man inte får ta upp några ventilationshål genom fasaden.

Det är bra att tänka på att det nya sovrummet kan bli stört av kök ovanför och under vid tider när man vill sova.
 
  • Gilla
Viktor J
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.