Hej! Har ett charmigt gammalt hus från 1929. Som ni förstår är det inte mycket som är spikrakt.

Ska bygga ett kök med endast underskåp - så eventuell lutning på en enskild vägg (mellan tak och golv) spelar mig inte så stor roll. Jag har redan reglat ut denna vägg och sett till att den blir plan (horisontellt).

Däremot får jag lite huvudbry kring hur jag ser till att det blir 90 grader mellan de två väggarna - alltså att hörnet är 90 grader. Jag kanske inte ser skogen för alla träd. Men hur säkerställer jag enklast att det är 90 grader?

Vad jag just nu tänker är att jag kan använda en OSB-skiva och lägga den i hörnet av rummet (kan jag lita på att den är 90 grader?).

Följdfråga: Om hörnet inte är 90 grader, hur korrigerar jag enklast detta? Ena väggen är redan fixad. Den andra ska få nya ytskikt (OSB + gips) Så finns möjlighet att göra justeringar innan jag sätter OSB. Men hur?

Tack på förhand och ursäkta för dum och "enkel" fråga.
 
Hej, det finns nog inga vägghörn nånstans som är E X A K T 90 grader vågar jag påstå.

Jag förstod dock inte om du skulle bygga en till vägg eller om hörnet redan finns och du bara vill veta om det är 90 grader?!
Edit: OK, läste igen, den är halvfärdig.

En skiva låter väl alldeles utmärkt att malla med, förutsatt att den är fräsch/omodifierad.
 
Vad gör det om hörnet inte är exakt vinkelrätt, eller 90°?
Det är väl en del av charmen med gamla hus.
Och det är ju enkelt att såga en bänkskiva i den vinkel som hörnet har.
 
Har du en skiss eller bilder har du lättare att få hjälp tror jag.
 
Slunken Slunken skrev:
Hej, det finns nog inga vägghörn nånstans som är E X A K T 90 grader vågar jag påstå.

Jag förstod dock inte om du skulle bygga en till vägg eller om hörnet redan finns och du bara vill veta om det är 90 grader?!
Edit: OK, läste igen, den är halvfärdig.

En skiva låter väl alldeles utmärkt att malla med, förutsatt att den är fräsch/omodifierad.
Hörnet finns redan! Ska fixa nytt ytskikt på ena väggen så har möjlighet att korrigera så det blir 90 grader. Tack för svar, då använder jag en OSB skiva (nyköpt).

Om det diffar lite - vad kan jag sätta bakom OSB+gips för att korrigera? :)
 
Använd 3-4-5-metoden (baseras på Pythagoras sats)
Mät från hörnet och ut på ena väggen och gör en markering på 3m. Mät från hörnet och ut på andra väggen och gör en markering på 4m. Mät sedan diagonalen mellan dessa punkter. Om vinkeln i hörnet är rät så ska diagonalen bli 5m.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad gör det om hörnet inte är exakt vinkelrätt, eller 90°?
Det är väl en del av charmen med gamla hus.
Och det är ju enkelt att såga en bänkskiva i den vinkel som hörnet har.
Stämmer bra, om man sågar sin bänkskiva! Svårare när det är en bänkskiva i kalksten ;-)
 
Rickard.
S Stuff skrev:
Använd 3-4-5-metoden (baseras på Pythagoras sats)
Mät från hörnet och ut på ena väggen och gör en markering på 3m. Mät från hörnet och ut på andra väggen och gör en markering på 4m. Mät sedan diagonalen mellan dessa punkter. Om vinkeln i hörnet är rät så ska diagonalen bli 5m.
Lägger till här att denna metod kan såklart ändras till vilket mått som helst om köket råkar vara mindre än det otroligt lämpliga 3,4,5. Googla bara pythagoras sats om du behöver friska upp minnet.
 
J jeric.cire skrev:
Om det diffar lite - vad kan jag sätta bakom OSB+gips för att korrigera? :)
J jeric.cire skrev:
Stämmer bra, om man sågar sin bänkskiva! Svårare när det är en bänkskiva i kalksten ;-)
Äsch, det är väl lätt att såga kalksten! Det klarade ju redan egyptierna på faraos tid.

Men att sätta en ny väggskiva utanpå den befintliga väggen, med stöd av ett par lister/utfyllnadsbrädor borde väl inte vara så svårt att göra?
 
sen om det diffar lite så kan man trolla bort ett glapp mellan vägg och bänkskiva med både kakel och en list
 
  • Gilla
trumanders
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.