Hej,

Finns det någon här som är erfaren klätterväggsbyggare? Under sommarens senare del kommer jag att dra igång ett efterlängtat projekt, nämligen att bygga en boulderinglokal (klättervägg) av vårt fd. dubbelgarage. Ritningen är hyfsat klar och nu behöver jag planera för inklöp och materialval. Enligt en amerikansk guide så är 18mm ACX plywood lämpligt till överhängande väggar, men det verkar inte om att den typen av gradering är så vanligt i Sverige? Vad heter det här i Sverige? Hittar mest konstuktionsplywood, snickeriplywood mm utan någon vidare gradering. Någon var klass B/B men det var björkplyfa och snordyr. Det kommer att sitta ett stort antal islagsmuttrar i skivorna för att fästa klättergrepp i, och det är ju såklart viktigt att de sitter fast ordentligt.

Mvh,
Markus
 
Det enda rimliga måste ju vara att använda vanlig byggplywood vilket väl är en av de sämre kvaliteterna man kan köpa. Jag har inga siffror på draghållfasthet för islagsmuttrar, men inte sjutton drar man en sådan genom en plyfaskiva i dimension 15mm eller mer. Det lär ju vara få som klättar som väger mer än ett par hundra kilo.
 
Hej Mathias,

Det är nog inte fråga om att de går igenom, det är väl mer att de släpper på baksidan och "går runt" när man försöker skuva i/ur grepp. Och även om man inte väger så mycket så kan det blir ganska stora dynamiska laster. Tror du det räcker med vanlig 18mm byggplyfa?
 
Jag tror att 18mm räcker med råge. Har du ett tätare regelverk bakom skivorna kan du säger gå ner till 12-15mm också. Tror jag.
 
Totte_S
Det är alltid smart att säkra islagsmuttrarna med en kraftig klammer så minskar risken att man trycker loss dem när man byter grepp. Ta inte för klen plyfa, det är trist när det flexar, men överdriv inte heller. Alternativt regla tätt, sätt dubbla plyfa, då säkrar du även muttrarna.
Mellanmjölk e bra ;) snäppet bättre än den enklaste du kan hitta räcker långt. Lägg pengarna på grepp.
Det värsta som kan hända är att man trillar ner, men som tur är ingår det ju beredskap för just det momentet när man klättrar, i synnerhet i bouldersammanhang. Jag har varit med och byggt några väggar, framförallt med enkla material. Var dock över 20 år sen så jag kommer inte ihåg exakt dimensioner eller kvalitet. Vet en vägg där man tog i med dyra plyfaskivor, kändes visserligen riktigt stumt o bra, men minst fyra gånger så dyrt.
 
Tack för era svar!
En månad senare och lite mer planerande resulterade i att den kommer att byggas med 18mm BB/X plyfa. Verkar vara en bra kompromiss pris/prestanda, vill trots allt ha en slät och snygg framsida. Nu ska bara virke (en j**la massa) och infästningar inhandlas och sen drar projektet igång! Vet någon förresten var man kan få tag på billiga M10 islagsmuttrar? Verkar skilja sig en hel del i pris från olika ställen. Räknar med att jag kommer behöva ca 2000st så jag vill gärna göra vad jag kan för att hålla ner kostnaden =).
Ska försöka lägga ut lite bilder efterhand som projektet fortskrider, men troligtvis kommer det inte dokumenteras lika ambitiöst som ett visst hallprojekt jag läste om här på forumet ;).
 
Redigerat:
  • Gilla
viltfjall
  • Laddar…
(Obs, tråden är 7 år gammal.)

Hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.