Hej har ett runt fönster utan karm som jag tänkte bygga en karm själv till.

Fönstret är 160cm i diameter och 3glas (stort tungt fönster)
Det skall sitta i ett utbygge som jag gör nu och vara i badrummet. Det skall vara fast (ej öppningsbart)

Hur gör jag lättast en bra stabil karm till detta?
Räcker det med att limma ihop 145x45 reglar till en fyrkant och såga ut? eller måste det pluggas eller kexas ihop?

Material?
Lim?
Silikon?
Tillvägagångssätt?

Tacksam för alla tips


// Robin
 
ett icke öppningsbart fönster har ju karmen inbyggd.....eller,??? mao har du hål i dagens karm för att fästa karmskruv??

Men i vilket fall som helst så kommer ju fönstert behövas fästas i huset...
tänk 2 fyrkanter varav den ena sitter inuti den andra och vriden 45 grader.
Mao så sitter fönstret innanför en oktagon.

Spika o skruva!
 
Eller så har TS bara glaset (isolerglaskassetten) och vill snickra sig en karm.
Har jag fattat det rätt ?
 
Ja jag har fått tag på en glaskasett utan någon karm..

Och vill ha tipps på hur jag gör en karm till detta stora tunga fönster som håller...?
 
det var ju en udda julklapp...

kontakta en PVCfönster firma o be om hjälp. Kronfönster, G&B etc etc
 
Har gjort ett antal fönster med enbart fast glas med diverse olika konstiga vinklingar och mått. Jag gör då ingen karm utan fäller helt enkelt in glaset i väggen och klär sedan på med "glaslister" som har en ganska kraftig gummilist ca 10-15mm * 5mm som klämmer fast fönstret. Se dock till att du har 5-10mm fritt utrymme runt omkring rutan. Sedan får du göra eller köpa en speciell glaslist längst ned på utsidan där du kan fästa fönsterblecket.
Men man kan även som du är inne på göra en karm som man sedan fäller in i väggen precis som ett vanligt fönster. Viktigast är att du får det riktigt tätt på utsidan i nerkant där jag bakom glaslisten brukar använda silicon som extra säkring.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.