Sitter och skissar lite på en egen vedkamin i plåt med lite finesser som jag inte hittar på nån kamin på marknaden (i min prisklass i alla fall).

Måtten på den kommer bli ungefär 40 cm djup, 30 cm bred och 60-70 cm hög, detta är alltså själva eldstaden, sen tillkommer kanske 10-15 cm på höjden för fötter.

Det jag funderar på är lämpligt godstjocklek i sidor och botten. Jag jobbar med figuskärning och har tillgång till spillbitar av de flesta tjocklekarna mellan 8-80 mm. 80 mm vore ju bra ur värmelagringssynpunkt, men då skulle nog kaminen vandra genom golvet... :) 10-12 mm tror jag skulle att det skulle kunna slå sig lite på de stora ytorna.

Det optimala i mitt tycke ligger nånstans runt 20-30 mm, då jag har tänkt att göra den ena sidan löstagbar för sotning så är det ju bra om den inte väger över 40-50 kilo och i de dimensionerna kan jag fräsa in ett spår för att montera en tätning i den löstagbara gaveln.

Vad tror expertisen, tar jag i för mycket eller för lite med 20-30 mm eller blir det lagom?
 
Hmm, bra länk det där... :)
Synd ritningarna inte är gratis bara.
 
Tack, men man är tvungen att pynta 295 spänn för att få läsa beskrivningen... Känns lite onödigt när jag redan har en ritning... :)
 
Nog verkar det häftigt med 20 - 30 mm. Ett tips, gör ett besök på ex.vis Beijer eller någon annan handlare och kolla vad de har för tjocklek på plåten på de kaminer de säljer. Personligen tror jag det räcker med 3 - 5 mm. Men, det är en gissning. Har vi ingen Conturaeldare här på Forumet som kan tipsa?
 
Tror inte att 12 mm kommer att slå sig ..
Om du vill va säker kan du svetsa in några förstyvningar ..
Den blir ju så vävla tung när du börja komma upp mot 20 mm plåt!
Beroende på storlek iofs!
Du ska väl ha sten i den oxå eller?
 
Redigerat:
nja 3 mm är blir lite lite tror jag den kommer nog slå sig .. men jag skulle satsa på 8-10 mm plåt för du har ju sten i förbränningsrummet sen så den tar ju upp den värsta värmen.
 
3 mm tror jag inte på, det dubbla kanske med en del förstärkningar inuti. -det kanske landar nånstans runt 10-15 i sidorna och 20.25 i botten...

Jag är ännu inte helt säker på om jag behöver ha sten i förbränningsrummet. Plåt spricker ju inte lika lätt som gjutjärn, min vedspis som är i gjutjärn håller dessutom fint utan sten och har gjort så i minst 40 år. Dock kan man ju går upp lite i tjockleken alternativt klä förbränningsrummet med ett löst lager plåt som brännjärn.
 
Små plåtkaminer till exempel "Laxen" har inte över 2mm plåttjocklek. Gamla järnspisar är ju gjutjärn och inte plåt, men det är inga delar som är så tjocka som 10mm. Brännjärnen är c:a 8mm, hällen kanske 5mm och sidorna är tunnare. En sådan är möjlig att hantera själv om man måste, men den väger betydligt mer än 50 kg.

Om du fodrar eldstaden med eldfast tegel så kan du ha tunn plåt utan att den slår sig. På köpet får du en viss värmelagrande effekt och en hetare eld vilket ger renare rök.

Erik
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Varför inte göra den rund? Som kaminen i lumpartältet. Den tålde att eldas! :D
 
  • Gilla
Ola K
  • Laddar…
Nej, nu när jag googlade efter laxenkaminen så ser jag att dom inte var tjockare än 2 mm. Dom vägde inte heller mer än 15 kilo. Jag har tänkt mig en pjäs i kanske 200-kilosklassen i sin helhet. Dock så blir den ändå ganska lätt att flytta då vissa delar ska vara demonterbara enkelt.


Fast "laxen" var ju så billig så det känns ju ganska frestande... Men det är ju kul att ha gjort nåt själv... :)
 
"Laxen" är väl lika effektiv att elda i som en plåtburk, så det bode inte vara svårt att göra någon egen som är mer effektiv en den. Tillverka en själv och få den som du vill ha den.
 
jag hade inte gått över 4mm. Blir för tugnt. Vet de som har byggt i blandat 2-4mm. Den väger närmare 40-50kg ändå.
 
Googla på rocketstove
Enkel och bra hemmabygge som dessutom minskar arbetsinsatsen för kapning/klyvning (funkar som toppmatad för helved).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.