Vill bygga med källare men där jag helst vill bygga är grundvatennivån gissningsvis för hög för att det ska gå på vanligt sätt. Därför undrar jag om det är rimligt att bygga källare om man tex har en grundvattennivå på 1.5m och vill gräva ytterligare 1m eller om jag helt enkelt får leta efter ett annat område att bygga i för att kunna bygga källare?

En variant vore att bygga med vattentät betong, typ som en omvänd pool men det är lite jobbigt när betongen spricker så jag tänker mig att det är smartare att dränera och pumpa bort vattnet. Har räknat lite grovt på det och gissningsvis rör det sig i så fall om som mest 2l/min som behöver pumpas bort som mest. Är det rimligt att göra så? Är väl stor risk för sättningar i huset om både pumpen och reservpumpen/backuppsystem skulle gå sönder samtidigt men hur illa är det för grannhusen?

Hittar ingen tråd som tagit upp ämnet tidigare, någon som har något tips om var jag hittar iformation om ämnet?
 
Jag har liknande tankar och funderingar själv.
Om fler sitter inne på info är det av intresse!


Vid själva grundläggningen kan man ju ordna med en pumpgrop, dvs en grop djupare än schaktgropen enbart för att samla uppskjutande grundvatten på ett ställe så det kan pumpas undan.
När grundläggningen är avslutad måste man ha en pumpbrunn, dvs en brunn dräneringen är kopplad till. I brunnen har man en pump med flottör som efter behov pumpar upp vattnet i dagvattennätet.

Finns beräkningar eller tumregler över hur stora flöden grundvatten som uppkommer är jag intresserad!
?
Om pumpen slås ut kan mann stöta på stora problem. Hur tacklar man dom? Strömmen kan gå, pumpen kan gå sönder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.