Hej,

Har haft en del funderingar på om det är möjligt att bygga källare i befintlig torpargrund.

Vi har ett Hjältevadshus byggt på en sluttningstomt. Grunden är murad leca med en invändig höjd på ca 200-270 cm i dagsläget. Under ena delen av huset är det helt plant och ca 200-210 cm ståhöjd och under andra halvan är det mer "varierande" med en bit berg som syns. Jag har redan nu en ytterdörr i grunden och använder del av grunden som förråd.

Grunden är murad på berg. Går det att spränga och gräva ur mer??? Kan man gjuta platta i befintlig torpargrund?

Någon som gjort något liknande eller känner till någon som gjort detta.

Misstänker att allt går, men att det som vanligt är en kostnadsfråga...
 
Bommar tråden lite...

Jag håller på och slutför ett utbygge på ca 100 kvadrat ( 6*8meter, 1 våning + loft)
Jag har precis samma fundering som föregående talare.
Har i dagsläget börjat återfylla med singel direkt på det tidigare totalt rengjorda berget.
Tanken är att väga av, täcka med åldersbetändig plast & sedan armera och gjuta en platta.
Sockeln är ifrån början förberedd med dräneringsslang.
Vad har ni andra för erfarenheter & funderingar kring detta :confused:
Låter detta som ett fungerande tillvägagångssätt???
Är det något mer som man behöver tänka på innan man sätter igång,lr är det bara att köra på :rolleyes:
Det måste ju vara någon på hela detta forum som har erfarenheter kring detta :cool:

Tack på förhand // Mixar´n
 
Jag har precis gjort klart min källare på 40 kvm till ett Smålansvillan västervik hus.

Har oxå en sluttningstomt och sprängde ur under huset.

Fixade allt själv med att lägga cellplast och golvvärmeslang och fixade en kompis som hade kontakter på betong.
 
Hur gör man med ytter vägarna? Kan man ha stålreglar och sedan skruva ditt gips skivor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.