Hej

Vi har köpt en avstyckad liten gård, vi bor i Skåne, Sjöbo. Och ska ha en jordkällare.
Till hjälp har jag köpt boken "Bygga jordkällare" av Urpo Nurmisto.
Men jag skulle behöva råd på vad jag ska tänka och hur jag ska kosntruera för att bygga jordkällaren vid huset och men ingång från köket.
Huset vi har är byggt i slutet/början 1800/1900 talet. Torpargrund, putsad lertegel eller tegel. Höjden på grunden är ett par trappsteg. (Vi har inte flyttat in ännu).
Mina funderingar är ungeför att först komma ner till marknivå i ett litet kallförråd - på platta på mark. Där man även har en ingång utifrån. Sedan därifrån ner i förrummet till jordkällaren.
Det är höjdnivåerna som är lite problematiska. Hur stora utrymmen komemr att behöva vara.
Och hur man ska isolera det första förrådet - om man ska göra det.

Jag har försökt hitta beskrivningar på nätet utan att hitta det på en jordkällare som har ingång från huset - inte en jordkällare under huset.

Marken är väldränerad av naturen. Mycket grus. Och tanken är väl att försöka gräva ner den så mycket som möjligt.

Tacksam för råd!
Vänligen
Henrietta
 
Ingenting är ju omöjligt. Man kan ju ha en källartrappa med nergång från köket, så den kan väl lika väl leda till en jordkällare. Men det blir mycket att gräva. Sen kan man ju fråga hur mycket mat det är som ska förvaras i den där källaren, och hur ofta tänker du hämta mat där? En jordkällare är ju inte som ett kylskåp, där man hela tiden är och hämtar.
 
Ju - vi ska odla våra egna grönsaker just pga att vi äter enormt mycket av dem =O)
Och de trivs och förvaras bäst "i jorden".

/Henrietta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.