Jag är jonglör sedan 20 år, numera på avancerad hobbynivå. Jag och min fru drömmer om att flytta från stan till en gård där hon kan ha sina hästar och jag kan få en plats att jonglera. Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att det borde vara en separat byggnad från stall, ridhus etc.

Det är lite ovanligt att bygga ett litet hus men med 7-8 meters takhöjd. Det ska vara isolerat och helst med golvvärme. Jag är osäker på storleken, jag vill helst inte att det ska vara ett torn utan ett hus.

Jag har tittat på möjligheten att mura det med lecablock, men jag inser att man kommer stöta på lite ovanliga problem när man inte har en andra våning att jobba ifrån när man kommer upp lite på höjd.

Nån med några smarta idéer? Kanske ska man tänka maskinhall, kanske är det bättre att isolera en bit av en lada? Vad tror ni?
 
Det var ju en lite ovanligare byggnad. Ska man tänka sig ca 6X6 meter kanske så att du kan röra dig lite också medans du övar?

Du behöver ju då ca 3 våningar om ca 2.5 meter var. Antingen murar man det med hjälp av byggnadsställningar elelr så får man köra med träväggar och ställningar. Man kan ju också lägga dit ett temporärt våningsplan under tiden man bygger för att sen ta bort det
 
Låter som ett kul projekt! Jag spånade också lite på det och kom också fram till att runt 40 m2 känns som en rimlig storlek. Mitt förslag är att du gjuter en isolerad bottenplatta med golvvärme (få bort radiatorer för mer golvyta) och murar sedan upp resten med isoleca och avslutar med ett pulpettak med minst 40 mm genomskinlig kanalplast för att få in stora mängder solljus och minska ner fönster som man kan slå sönder och som kostar. Bör bli ganska lätt att mura upp det själv med byggnadsställningar på bottenplattan som man bygger på efterhand eller om du hyr en saxlift och lyxar till det. Sedan när du murat klart har du bara det roligaste kvar, att putsa cirka 350 m2 vägg (om du putsar insidan också) ;)
 
Mitt tips är att söka bland nedlagda småindustrier, mejerier och annat ute på landet. Kanske en nedlagd SKOLA med färdig gympasal!
 
Du kanske kan hitta en gård med silo?

Vår ladugård har fö 9 m upp till nock, det skulle bara vara att plocka bort golvet på loftet, och kapa några golvbjälkar :O.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.