Hejsan.

Har tänkt bygga ett hyllplan/ljusramp i ena sidan av mitt vardagsrum.

Jag är inte hemma i det här med bygg och snickeri så mina frågor är:

Hur skall jag fästa den här stora träskivan i väggen utan att några fästen eller skruvar syns?
Den kommer ju vara ganska stor, 3220x53x?, men jag vill samtidigt inte ha några synliga reglar.
Vad ska jag använda för skiva? Har funderat på en köksbänk av något massivt träslag, som jag fräser ur hål i och monterar spotlights från ovansidan. Den kommer ju sitta ganska högt, så det gör inget om det sticker upp något smått uppepå. Det ska bara stå lätta prylar på hyllan.

Min tanke, se bild...


Den ska alltså gå runt hela väggen, från kant till kant.

Hur göra?

Tack för svar :)
 
En relativt enkel lösning är att skruva fast en regel som är 20*20mm direkt i väggen längs med både långsidan och kortsidor. Sedan fräser du ut motsvarande mått i mitten av bänkskivans långsida och kortsidor, lämna 40mm "ofräst" på kortsidorna från "framsidan" sett. Sedan skjuter du bara in bänkskivan över reglarna och döljer dessa. Förborra två hål lodrätt på bänkskivan och på kortsidorna, knacka sedan in en träplugg i vardera hålet för att hålla skivan på plats. Lämna ovan eller undersidan på bänkskivan intakt beroende på var man lättast ser hålen för pluggen.
 
Lite beroende på hur djup hyllan skall vara så finns det konsoler du fäster i väggen på långsidan. Ser ut som fönsterkarms skruvar som du fäster i reglarna och sedan måste du ha borrat samma tjocklek i långsidan på hyllan. Dessa kilar sig fast sedan i hyllplanet. Finns även konsoler som plattjärn du fäster bakom långsidan på hyllplanet med rundjärn som sticker ut. Dessa kan du även fästa in i förborrade hål i hyllplanets långsida.
 
Två väldigt intressanta och smarta lösningar.

En annan lösning som jag funderat på är om jag skulle bygga som en låda med hjälp av reglar och tunna spån- eller masonitskivor och sedan spackla skarvarna med träspackel. Hela hyllan ska målas bäcksvart i slutändan, så det behöver nödvändigtvis inte bli fult... Jag kan använda smala reglar så tjockleken på "lådan" förblir kontrollerad. Vad tror ni om detta?
 
Skissade upp en idé som ploppade upp i huvudet,

Jag sågar ur en kontur av en stad med höghus i spånskiva, och målar svart... och fäster på den yttre regeln... Det skulle vara samma princip som i inlägget ovan, bara att jag döljer fula skarvar med denna. Sedan kan jag sätta LED-stripes från Clas Olhsson bakom.. för att framhäva Siluett-känslan... och kanske borra små små hål på husen så att det ser ut som fönstren.


Edit: Upptäckte att jag skissat fel på bilden. I högra sidan av hyllan går väggen inte ut så långt som jag ritat, utan den är jäms med där hyllan sitter.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.