Hejsan

Hur skulle ni experter rekommendera att bygga innerväggar?

Suttit och kollat material på byggmax.
För att stämma bäst med deras dörrposter skulle jag vilja bygga dom så här:
Gips>Osb/Spån>Regel45*45>Osb/Spån>Gips

Är jag dum då?
Hur skall jag göra annars?
Hur brukar man göra?

Om man använder annat är 45*45 som regel hur får man det då att stämma med dörrposterna?

/Jonas
 
Någon expert vill jag inte säga att jag är, men det vanligaste att använda är 45*70, alt 45*95 i bärande innerväggar. Dörrkarmar finns i olika djup, 118 mm finns o passar bra i ditt läge. :)

Martin
 
Ingen vägg kommer vara bärande.

Vart köper man dom dörrkarmarna då?
Finns det på nätet nånstans?
 
De finns hos alla större bygghandlare, eller så kan de beställa.
 
Dem finns på dem flesta byggvaruhus, dem brukar fråga vilken karmrtjocklek som du behöver.
 
Glöm inte stoppa in isolering så slipper du ha en trumma.
 
Stefan N skrev:
Glöm inte stoppa in isolering så slipper du ha en trumma.
...och finns plats/möjlighet så kör med plyfa/OSB + gips eller dubbelgips. Förskjut skarvarna.
 
Tack för svaren.

Jo jag tänkte stoppa in isolering.
Och köra med osb eller spånskivor bakom gipset.

Men jag kanske ändrar mig och kör 45*70 istället då.
 
Jag har 45x45 i alla mina väggar original sen huset byggdes, inga problem med svajiga väggar eller så.
 
45x45 med dubbla skivor är inga problem! Men välj inte 45x45 om det finns någon risk att det i framtiden kan bli ett badrum mot väggen.
 
S
Stefan N skrev:
Jag har 45x45 i alla mina väggar original sen huset byggdes, inga problem med svajiga väggar eller så.
kan ju va så att du har bra virke också från den tid då huset byggdes. inte snabb växande fur
säkerligen är lite gung om du börjar knuffa på väggen
 
Hellre 45x45 reglar med osb+gips än 45x70 och enkelgips. Allra helst 45x70 och osb+gips. Osb kan bytas mot plywood om man känner att man har gott om pengar.

Vill du köpa billiga karmar på byggmax så är det enkelt att såga till en liten smyg av en bit mdf eller planhyvlad furu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.