Blir det sannolikt tillräckligt styvt?
Skall bygga två innerväggar i ett garage. Det är för att kunna använda 93 mm karm och kunna fästa fodret plant mot karmen. Då bygger vägg inkl osb och gips ca 95 mm.

När jag ändå är igång - hur fäster jag golvregeln i betongen?
Jag har golvvärme i betongen. Jag tänkte fästa med lim, men måste jag lägga plast emellan?
Då behöver jag limma plasten mot betongen och regeln mot plasten.
Eller kan jag fästa regeln direkt mot betongen?
 
45*45 räcker bra till en vanlig innervägg. Hur djupt ner ligger golv värmen går att borra grunt om slangen ligger en bit ner.
 
Den borde ligga runt 5 cm ner - jag najade den på armeringsjärnet som jag lade på 50 mm distanser
 
Då kan du borra 3 cm det räcker om du spänner fast med reglarna sen.
 
  • Gilla
Robinilso
  • Laddar…
Använd plåtutlägg med foam/plast under istället för träregel mot golv/tak. Sen kan du sätta träreglar däremellan.
Korta spikplugg eller bultpistol för att fästa utläggen.
 
Ok, men känner mig lite tveksam - skulle inte vara roligt att göra hål i en slang;)

Hur skulle jag gå tillväga med limning?
 
Det funkar att limma en vanlig träregel med tex PL400 eller liknande direkt på betongen...bäst är det om det är målat eller primat innan...
 
Jag skulle som xibeca säger använda plåtutlägg, borra och fästa dessa med 5x20 spikplugg i metall. Borrstopp eller tejp på boret så jag inte träffar slangarna.
Vi osäkerhet skulle jag hyra en Wallscanner typ Bosch D-Dect för att hitta slangarna och sedan borra ev.djupare med längre spikplugg.
 
Ok, tack för tipsen ;)
 
Med plåtregel med skum under är det frågan om det behövs så mycket mer om man har presspassning mot taket.

Protte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.