Vi har en 3-rums lgh på 89 kvm där vi kommer dela av lite rum för att få till varsitt sovrum till barn och en kontorsdel. Tänkte skapa en tråd där jag som glad amatör kommer ställa dumma frågor samt förhoppningsvis även visa bilder.

Jag börjar med en fråga:
Vi vill ha såna där "klassiska" (i stockholm iaf) fönster upptill för lite ljusinsläpp. Bör jag då köpa färdiga fönstermoduler eller är det overkill? Hur skulle man göra annars? Sätta lister+gummilist och glas och sedan lister från andra hållet? Antar att det blir bäst ljuddämpning om man har färdiga fönster men det blir även rätt dyrt. Hur hade ni gjort?

För tydlighet ska jag säga att detta är s.k. tillfälliga väggar, kan tänka mig att en ev. framtida ägare kan vilja återställa, men med det sagt vill jag såklart göra det "så bra som möjligt".
 
K
Det beror på hur ljudisolerat du önskar! Att köpa glas 3mm el 4mm är inte speciellt dyrt och kan fästas sedan med trälister. Jag själv valde plexiglas, köpte på Biltema och sågade till enligt önskade mått. Inget av detta blir direkt ljudisolerat, men klar skillnad mot att ha helt öppet.
 
  • Gilla
izcho
  • Laddar…
Tänk på ventilationen man vill gärna ha tilluft i sovrum.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Det beror på hur ljudisolerat du önskar! Att köpa glas 3mm el 4mm är inte speciellt dyrt och kan fästas sedan med trälister. Jag själv valde plexiglas, köpte på Biltema och sågade till enligt önskade mått. Inget av detta blir direkt ljudisolerat, men klar skillnad mot att ha helt öppet.
Plexi tänkte jag inte ens på, tack för tips. Nä fattar att det dämpar bättre med riktiga rutor men är inte en oväsentlig prisskillnad heller.
 
D DE73 skrev:
Tänk på ventilationen man vill gärna ha tilluft i sovrum.
Tack för tips, det "nya barnrummet" har friskluftsventil från fönster, behöver man sätta frånluftsventil eller blir det övertryck och smiter genom dörrspringan?

Vår "sovhytt" som kommer inrymmas i vardagsrummet har inte friskluft, var är bäst att sätta tilluftsventil, lågt eller högt? Behövs kanalfläkt för sovrum?
 
Inte för att denna tråd i huvudsak är för att få feedback på planlösning men för den som är nyfiken på själva planlösningen lägger jag upp före och efter här, den med de röda väggarna är efter.
 
  • Ritning av en planlösning med röda markeringar för att visa förändringar efter en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en lägenhets planlösning med markerade ändringar av väggar i rött, betecknat som "efter" renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I izcho skrev:
Tack för tips, det "nya barnrummet" har friskluftsventil från fönster, behöver man sätta frånluftsventil eller blir det övertryck och smiter genom dörrspringan?

Vår "sovhytt" som kommer inrymmas i vardagsrummet har inte friskluft, var är bäst att sätta tilluftsventil, lågt eller högt? Behövs kanalfläkt för sovrum?
Vet inte hur man löser det bäst men jag skulle vara orolig för luftkvaliteten i erat sovrum. Tilluft ska finnas i alla sovrum.
 
BirgitS
I izcho skrev:
Tack för tips, det "nya barnrummet" har friskluftsventil från fönster, behöver man sätta frånluftsventil eller blir det övertryck och smiter genom dörrspringan?
Utsug i kök och badrum kommer att fortsätta att suga luft från den friskluftsventilen genom dörrspringan.
I izcho skrev:
Vår "sovhytt" som kommer inrymmas i vardagsrummet har inte friskluft, var är bäst att sätta tilluftsventil, lågt eller högt? Behövs kanalfläkt för sovrum?
Jag tror att du behöver ha en högt sittande fläkt som suger ut luft från er sovhytt och sen kommer luften in under dörren. Men för att inte få nedslag vid nästa OVK bör du kolla med en ventilationsexpert, gärna från företaget som brukar göra OVK i huset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.