Jag håller på att renovera en villa från 79. Villan har betongplatta och har haft flytande golv. I en del av huset har innerväggarnas syll stått direkt på betongplattan, men nästan överallt så har innerväggarnas syll stått på det flytande golvets golvspånskiva.

Nu undrar jag om jag kan ställa de nya innerväggarna på det flytande golvets golvspånskiva? Det ska även in golvvärmen i golvspånskivorna, om det nu spelar någon roll.
 
BirgitS
Menar du att golvspånskivorna är flytande (kan röra sig) och inte sitter fast i något?

Hur har du tänkt närmare kring golvvärmen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att golvspånskivorna är flytande (kan röra sig) och inte sitter fast i något?

Hur har du tänkt närmare kring golvvärmen?
Precis, eller rättare sagt, så har det sett ut tidigare. Tänkte väl fortsätta ha så, om det är möjligt :)


Jag tänker betongplatta, cellplast, golvspån 22mm med i fräst golvvärme, 12mm golvspån, vinylklick
 
BirgitS
Jag tror att om man ställer innerväggar på golvspånskivor så är skivorna inte längre flytande utan fastlåsta. Det bör även gå att fortsätta att göra så. Men du ska väl inte ha golvvärme under innerväggarna utan varje rum bör ju ha sin egen slinga.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att om man ställer innerväggar på golvspånskivor så är skivorna inte längre flytande utan fastlåsta. Det bör även gå att fortsätta att göra så. Men du ska väl inte ha golvvärme under innerväggarna utan varje rum bör ju ha sin egen slinga.
Jag tänker att vissa rum kanske delar slinga. Tex 2 sovrum och ett kontor som är på samma gavel delar slinga.

Hur påverkar det om slingan går under väggen?

Tänker att man kanske inte måste fästa syllen i golvpsånet?
 
BirgitS
M mattiasohult skrev:
Jag tänker att vissa rum kanske delar slinga. Tex 2 sovrum och ett kontor som är på samma gavel delar slinga.
Det är ju mindre bra den dagen ingen bor i sovrummen längre och man därför vill hålla 16 grader i dem vintertid för att spara pengar medan kontoret fortfarande används och man där vill ha 20 grader.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju mindre bra den dagen ingen bor i sovrummen längre och man därför vill hålla 16 grader i dem vintertid för att spara pengar medan kontoret fortfarande används och man där vill ha 20 grader.
kanske det, men känns som att man sparar in den kostnaden genom att inte behöva införskaffa 2 extra rumsgivare, större fördelare, extra slang osv.
 
Någon annan som har någon tanke kring detta?
 
M mattiasohult skrev:
Precis, eller rättare sagt, så har det sett ut tidigare. Tänkte väl fortsätta ha så, om det är möjligt :)


Jag tänker betongplatta, cellplast, golvspån 22mm med i fräst golvvärme, 12mm golvspån, vinylklick
Har du provat gå på en sådan lösning? Känns för mig som det skulle kunna kännas konstigt, men har aldrig provat.
 
B BosseHansson skrev:
Har du provat gå på en sådan lösning? Känns för mig som det skulle kunna kännas konstigt, men har aldrig provat.
Nej icke det :)

Tidigare golvet var som sagt betongplatta, cellplast, 22mm golvspån, laminatgolv :)

Tycker att det borde vara samma sak om man lägger på ett 12mm golvspån på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.