Hej,

vi har nyligen köpt ett gammalt hus och har rivit ner väggen som låt emot ytterväggen pga fukt och skulle vilja ha tips på hur jag ska göra längst ner då det finns en glipa mellan ytterväggen och golvet och man kan få ner fingrarna mellan golvet och krypgrunden (det är där det har dragit kallt och orsaka fuktskada emot ett par reglar).

På ena bilden ser ni själva väggen och på andra själva glipan mellan väggen och golvet där man kan komma åt själva krypgrunden. Tänker att jag kanske får gå ner i krypgrunden och därifrån dra någon plast eller liknande(?) som går upp och hamnar under själva regeln som jag sätter sen.

Vad har ni förslag på hur man skulle kunna göra?

Glipa mellan en gammal vägg och trägolvet i ett hus, synlig fuktskada och access till krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis riven vägg i gammalt hus med synliga mörka tegelstenar och en glipa vid golvet där krypgrund kan nås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Välkommen till Byggahus fforum!
Du måste göra en mer detaljerad beskrivning av hur ytterväggen är byggd för att kunna få användbara svar. Vilar tegelmuren på en träsyll? Hur tjock är tegelmuren, hel- eller halvsten? Vad består grunden av? Var i landet ligger huset? I Skåne?
 
J justusandersson skrev:
Välkommen till Byggahus fforum!
Du måste göra en mer detaljerad beskrivning av hur ytterväggen är byggd för att kunna få användbara svar. Vilar tegelmuren på en träsyll? Hur tjock är tegelmuren, hel- eller halvsten? Vad består grunden av? Var i landet ligger huset? I Skåne?
Tack! Det är i Skåne. Ytterväggen är i tegel (som man ser på bilden) och är 30 cm tjock men en luftspalt och den ligger inte på en träsyll.

Grunden är en krypgrund som jag nämnde och frågan är hur jag gör nere vid golvet där glipan är för det är orsaken till att det blivit fuktskador på träreglarna.

Trägolvet som är under parketen är hur fint som helst.
 
Jag har ett behov av att förstå konstruktionen för att kunna komma med bra synpunkter. Ligger trästocken som man ser på bilden vid sidan av tegelmuren?. Jag är inte alls övertygad om att glipan är det som orsakat rötskadan. Krypgrunder i gamla hus brukar fungera bra så länge som de inte är alltför välisolerade (genom tilläggsisolering). Spillvärme från det uppvärmda utrymmet håller kryprummet torrt. Har du en glipa läcker ännu mer värme ner. Det är aldrig lyckat att lägga trä direkt mot en tegelmur utan mellanliggande fuktisolering. Är väggkonstruktionen dessutom fuktmässigt instängd genom en plastfolie är det ännu värre.
 
J justusandersson skrev:
Jag har ett behov av att förstå konstruktionen för att kunna komma med bra synpunkter. Ligger trästocken som man ser på bilden vid sidan av tegelmuren?. Jag är inte alls övertygad om att glipan är det som orsakat rötskadan. Krypgrunder i gamla hus brukar fungera bra så länge som de inte är alltför välisolerade (genom tilläggsisolering). Spillvärme från det uppvärmda utrymmet håller kryprummet torrt. Har du en glipa läcker ännu mer värme ner. Det är aldrig lyckat att lägga trä direkt mot en tegelmur utan mellanliggande fuktisolering. Är väggkonstruktionen dessutom fuktmässigt instängd genom en plastfolie är det ännu värre.
Det är en träregel som sitter upp emot taket som användes till förra innerväggen som inte har tagits bort än. Tanken är att bygga innerväggen med stålreglar.

De träreglar som satt tidigare hade tagit mest stryk längst ner där den glipan mellan golvet är så det är därför jag misstänker att det kan vara orsaken.

Finns så himla många olika sätt att bygga innervägg emot yttervägg på så man blir lite smått förvirrad.
 
Jag är säker på att glipan kan avföras som orsak till rötskadorna. De berodde säkert på fuktöverföring från tegelmuren. Stålreglar är säkrare i den miljön men om de är galvade/förzinkade bör de heller inte ligga an mot teglet. Använd ingen plastfolie ytterst. Den stänger in fukten. Glipan tätar du enklast med ett isoleringsmaterial som är okänsligt för fukt, t.ex. stenull.

Regelväggar på insidan av helstens tegelmurar (dvs inte fasadtegel) är enklast att bygga men inte den bästa lösningen. Lättbetong eller lecasten som putsas är säkrare i längden.
 
H
J justusandersson skrev:
Jag är säker på att glipan kan avföras som orsak till rötskadorna. De berodde säkert på fuktöverföring från tegelmuren. Stålreglar är säkrare i den miljön men om de är galvade/förzinkade bör de heller inte ligga an mot teglet. Använd ingen plastfolie ytterst. Den stänger in fukten. Glipan tätar du enklast med ett isoleringsmaterial som är okänsligt för fukt, t.ex. stenull.

Regelväggar på insidan av helstens tegelmurar (dvs inte fasadtegel) är enklast att bygga men inte den bästa lösningen. Lättbetong eller lecasten som putsas är säkrare i längden.
Undrar om det kan vara en skalmursvägg, d v s 2 halvstensväggar med en 5 cm luftspalt emellan "Ytterväggen är i tegel (som man ser på bilden) och är 30 cm tjock men en luftspalt ".
I så fall borde innerväggen vara torr.
 
Jag tycker inte att murförbandet talar för att det är en skalmursvägg, däremot tjockleken. Det hänger på byggår. Det är ju en relativt modern företeelse.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
H
J justusandersson skrev:
Jag tycker inte att murförbandet talar för att det är en skalmursvägg, däremot tjockleken. Det hänger på byggår. Det är ju en relativt modern företeelse.
"30 cm tjock men en luftspalt " fick mig att tänka på skalmur. Med standard tegel stämmer måttet också, med stortegel skulle måttet passa för helstensvägg. Här i Dalarna är skalmur inte ovanligt i stall och ladugårdar sedan länge.
 
Jag är inte tillräckligt kunnig i skånsk byggnadstradition för att våga säga något med säkerhet om hur länge skalmurar har använts. En gissning skulle kunna vara första halvan av 1900-talet.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.