Som rubriken lyder så skall vi sätta upp en innervägg i våran 3a som är en 2a för tillfället. Alltså egentligen ingen stor sak men tänkte höra ifall någon har koll på vad det kan komma att kosta om man gör det själv kontra om man köper in tjänsten?

Väggen är ca 4m lång och 3m hög lite grovt. Vi har tänkt sätta infälld skjutdörr.

Någon kan ge någon prisuppskattning eller länk där man kan planera bygget/kostnaden?
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
Det behövs dubbel regelverk med några förstärkningar för att ta hand om krafterna.
Vil du ha gips, dubbelgips eller OBS+gips? 3 m höjd blir en del spill eller extra kortlingar.
Dörren med beslag har du säkert koll på kostnaderna redan. Ingår karmar?
Bygga regelverk med skivor gör 2 gubbar på 2-3 dagar, tror jag.
Listverk tillkommer, material 500, arbete 1500.
Målning eller tapet: firma 2000 plus material.
Fundera på att lägga el i väggen för brytare men även för nya infällda uttag.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det behövs dubbel regelverk med några förstärkningar för att ta hand om krafterna.
Vil du ha gips, dubbelgips eller OBS+gips? 3 m höjd blir en del spill eller extra kortlingar.
Dörren med beslag har du säkert koll på kostnaderna redan. Ingår karmar?
Bygga regelverk med skivor gör 2 gubbar på 2-3 dagar, tror jag.
Listverk tillkommer, material 500, arbete 1500.
Målning eller tapet: firma 2000 plus material.
Fundera på att lägga el i väggen för brytare men även för nya infällda uttag.
Nej har faktiskt inte alls bra koll på det med dörrar heller. Bara tanken är att den skall vara infälld men skiljer det sig mycket från "vanlig" dörr så kommer det funka det med. Väggarna vill vi skall vara så tunna som möjligt och tänkte sätta sån träskiva (spånskiva?) o sen gips om de behövs för att underlätta fästning av barnets tv etc.

Så egentligen totalpris ca för material o sen vad en byggubbe kanske tar eller om man gör det själv kanske.... beror på priset tror jag :)
 
Kolla själv på dörrtillverkarnas hemsidor eller levernatörernas hemsidor för att få en uppfattning på själva dörren.
Annars finns det stor risk att en byggubbe finansierar sin Thailandsresa på din okunskap.
 
Med dubbelskjutdörr och hantverkare kommer det att kosta minst 50 papp.
 
Googla Pocketkarm för det är vad en infälld skjutdörr ”heter” på byggspråk. Rätt stora peisvarationer men ett par tusen för karmen och sen tillkommer själva dörren. Den kan också variera rätt kraftigt i pris beroende på om du vill ha solid eller papp, speglar etc.

Övrigt material kan du räkna ut rätt enkelt.
M Mikael87 skrev:
Nej har faktiskt inte alls bra koll på det med dörrar heller. Bara tanken är att den skall vara infälld men skiljer det sig mycket från "vanlig" dörr så kommer det funka det med. Väggarna vill vi skall vara så tunna som möjligt och tänkte sätta sån träskiva (spånskiva?) o sen gips om de behövs för att underlätta fästning av barnets tv etc.

Så egentligen totalpris ca för material o sen vad en byggubbe kanske tar eller om man gör det själv kanske.... beror på priset tror jag :)
Googla runt lite. Pocketkarm kallas det du menar med infälld skjutdörr, ett par tusenlappar beroende på storlek, sen tillkommer dörren som också diffar rätt mkt i pris beroende på vilken kvalite du önskar. Själva väggbygget kostar ca 200kr/m2 har jag för mig att folk här på forat räknat ut (om du bygger själv) Sen tillkommer måleriarbete och ev elektriker om du vill ha med det. Och så snickarens timpeng då om du ska ha någon att göra det. Lite extra för restid och materialpåslag.
 
Tack för svar :) Ja kollade runt lite o hamnade om jag klickat rätt med reglar, skruvar, gips etc för väggen ca 3-4 tusen utan dörr eller så sen tillkommer isf dörren beroende på om jag tar en vanlig dörr eller skjutdörr... såg någon för en 2k från swedoor.
 
Jag och min sambo håller just nu på att försöka bygga en vägg med skjutdörr.
Vi köpte en lite finare modell med glasspeglar för det blir enda ljusinsläppet, tog även massivt trä för att passa bättre med kåken.
Vi ligger på c.a 8.000-9.000 just nu för materialet.
Då har vi ännu inte köpt tapet eller färg.
 
Jag gick för bauhaus modellen för 6000:-, https://www.bauhaus.se/skjutdorr-infalld-kvadrat-3-glas-9x21-med-karm.html

Gick hyfsat lätt att montera med öppen vägg

Delvis öppen dörr till tvättstuga med synlig tvättmaskin och verktygsvägg, i hemmamiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och ser OK ut. Har tyvärr ingen bild med dörren helt stängd.

Hörndusch under montering med en öppen dörr och synliga installationsdetaljer, omgiven av skyddspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
när vi ändrade planlösning i höstas satte jag in 2 skjutdörrar med karm från hornbach. karmen kostade runt 2000kr. kollade på videon på Bauhaus sida nu finns i ovan inlägg och ser ut att vara väldigt lik. Däremot var det en usel monteringsanvisning
 
TeroM TeroM skrev:
Jag gick för bauhaus modellen för 6000:-, [länk]

Gick hyfsat lätt att montera med öppen vägg

[bild]

och ser OK ut. Har tyvärr ingen bild med dörren helt stängd.

[bild]
snygg ! Är det 70mm eller 95mm reglar i väggen ?
 
I impendill skrev:
snygg ! Är det 70mm eller 95mm reglar i väggen ?
120mm, vägg mot fd garaget så var en yttervägg. Kasetten är för en 95mm vägg som jag salade ut till 120.
 
  • Gilla
impendill
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
120mm, vägg mot fd garaget så var en yttervägg. Kasetten är för en 95mm vägg som jag salade ut till 120.
jag har en vägg med 70 mm regel. Skulle det funka ?
 
I impendill skrev:
jag har en vägg med 70 mm regel. Skulle det funka ?
Ja men du behöver hitta ett inbyggnadskitt för 70 mm reglar. Det är egentligen vad jag har, 95mm som jag sa är färdig bredd på öppningen så kassetten är 70 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.