Hej!

Vet att denna fråga har dykt upp här massvis med gånger men jag är ändå lite osäker på vissa punkter.


Bor i en lägenhet och ska sänka taket ca 8cm för spottar. Då är planen att köpa reglar som är 45x70mm och sedan gips på 13mm. Taket är betong så det blir ju lite att borra. Frågan är pass stora skruv/plugg ska man använda sig av? Reglarna kommer vara ca 2700mm (rummets bredd) och totalt är köket på ca 11 kvm. cc400 ska användas enligt gyproc?


Alltså, hur många skruv per regel behövs det? Ska man förborra regeln och sedan skruva upp det i taket? Eller ska man avända något slags vinkeljärn eller vad det nu kallas?

Lite fina MSpaint bilder på hur jag tänkte göra =)

Synpunkter?


MVH

Markus
 
  • planritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • reglar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär tänkte jag börja sätta den första gipsskivan.
 
  • gipsskiva.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Till att börja med så skulle jag sätta en ram runt
rummet vid taket.Detta för att det ska bli stadigt
att skruva skivan i.Du vill väl inte att det spricker
vid takvinkeln?
Sen skulle jag skaffa spikplugg cirka 120mm långa.
Ta fram min slagborrmaskin och borra rakt igenom regeln
upp i taket.Sen slå i spikpluggen rakt genom regeln upp
i taket. Avstånd mellan pluggarn 56-60cm.
Skulle det vara tjock puts i taket kan det behövas längre
spikpluggar. Det kan du ta reda på genom knacka hårt
med en hammare.

Lägg nått i skarverna på gipsskivorna mellan reglarna.
Detta för att det inte ska spricka efter ett tag.
 
Redigerat:
Till att börja med är jag inte proffs utan bara vanlig husägare, utan erfarenhet av montering av skivmateriel i tak. Men jag tänker så här:

Varför inte sätta skivorna på andra hållet? Man kan ju såklart välja att montera reglarna åt andra hållet istället, dvs i vinkel mot fönstret, men poängen skulle vara att montera skivorna längs med reglarna istället för på tvären. Det viktiga är det finns något att skruva i vid alla skarvar, så en viss mängd kortlingar kommer man inte från. Vad är det för gips du tänker använda? Om du ändå hade tänkt använda gigantiska standardgipsskivor, kan du lika gärna gå upp till 1200x2700 och sätta dem på tvären i köket så slipper du skarva på det hållet. Alternativet är ju riktigt takgips med fasad kant , sk kortplank, som brukar vara 600x1200. Dessa är såklart mycket enklare att hantera med tanke på att de bara väger 25 % av en väggipsskiva. Har du tänkt dig ett helt slätt tak är nog det ett sämre alternativ. Har du tänkt hyra/låna skivlyft? Kan vara skönt att slippa involvera halva kompisgänget bara för att hålla upp gipsskivorna. Om du väljer fasade takgipsskivor bör du ta dig en funderare på om det spelar någon roll, rent utseendemässigt, om det rektangulära rutmönstret går på längden eller tvären i rummet. Och tänk på att förskjuta plattraderna så att kortändarnas skarvar inte hamnar i linje i hela taket.

När det gäller regelinfästningen tycker jag att det låter klent med 120 mm spikplugg med tanke på att grundregeln vid skruvning genom bräda/regel mot annat underlag är att skruven går in minst lika långt i underlaget som regeln är tjock. Annars kan du ju fästa byggvinklar i betongtaket med t ex 8 mm vinylplygg+skruv så slipper du använda så groteskt långa skruvar (140 mm).

Sedan kan man ju fundera på om 70 mm luftspalt i taket räcker med tanke på värmen från spottarna. Nu antog jag bara att du kommer att använda halogenljuskällor. Annars är ju inte det något problem.

Lycka till!
 
Redigerat:
Plåreglar hade jag använt. En ram runt om rummet fäst´s i väggrna denna vägs in med vattenpass eller laser om man har det. Sen är det bara att lägga i reglarna och fästa upp enligt gipstillverkaren´s anvisningar tex....
http://www.gyproc.se/files/PDF/Sweden/Monteringar/MontHKap5.pdf
Innan man skruvar upp gipsen ringer man elektrikern om det är nån el man vill ha flyttad eller om man kanke skall ha spottar i taket.
Jag gillar att arbeta i trä men plåtreglarnas fördel är att de är lättare, helt spikraka, och du klipper av dem dvs du behöver ingen såg som väsnas i en lägenhet.
 
I dagens avsnitt av Äntligen hemma på TV4 visades bl a hur sänkt innertak byggs med plåtreglar och gipsskivor. Ser ju busenkelt ut. Jag tar tillbaka mina tidigare funderingar i den här tråden kring att använda träreglar och byggvinklar! Bort, bort, bort... Timellgängets inslag är ju på intet sätt heltäckande information, men några bra tips kan man snappa upp. Bl a rekommenderar de regelintervall CC30 för innertak samt användning av skivhiss och att sätta burkar ovan spottarna. Kolla in programmet på webben!

http://tv4play.se/hem_och_fritid/antligen_hemma?videoId=1.979728
 
Mikael_L
themac skrev:
Såhär tänkte jag börja sätta den första gipsskivan.
Är rummet 270 brett sätter du givetvis 270 cm -skivor andra vägen, så slipper du spacka de besvärligare kortkanterna.
Det finns även 300cm gips, ifall det är lite mer än 270.

Kör du med 90cm breda skivor reglar du med cc45, eller helst cc30, kör du med 120 skivor så reglar du cc40 eller gärna cc30.
Tänk på att första skivan, närmast väggen får lite kortare cc, halva regelbredden typ. ;)

Kapa första skivan mot väggen i mitten eller vid 40 cm eller 30 cm, vad som är tillämpligt för att skarven till nästa skiva ska hamna mitt på en regel. Så slipper du spackla taket jämt närmast väggen, vilket brukar vara besvärligt (det är alltså den där avfasningen på skivan du vill slippa få mot väggen) Den avkapade biten kan förhoppningsvis användas på andra sidan.

Skruva enligt gipstillverkarens anvisningar

Sätt även reglar i ram runt hela köket, närmast alla väggar, så du inte får häng där, och andra problem. Alt kan du kortla mellan reglarna, om du t.ex. redan har klämt upp reglarna.

Hyr en gipskivehiss, det kostar inte mycket, under en hundring för en dag iaf. Du ångrar det inte. ;)
 
Hej,

tack för alla svar!
Byggde klart taket förra veckan och det vart kanon. Det vart Gyproc's kortplank (600x1200) med cc300. Byggde en ram runt rummet först och satte reglarna med spikplugg (8x100).

Jag såg också äntligen hemma. Dock hade jag redan fått upp taket :D

Nu är det bara att spackla och måla kvar!

//Themac
 
Lånar tråden lite ! Jag kolla på äntligen hemma-avsnittet och undrar om jag inte kan fästa ramverket i väggen utan måste göra det i taket. Hur gör jag då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.