Hejhej, ny på forumet här!
Tänkte bygga en ny altan med inglasning på 65kvm och i ena hörnet ska en inglasning vara.
Har 3st 400cm skjutbara fönster med 4 fönster i varje skena. (skånskabyggvarors) Och tanken var då att inglasning ska bli 16kvm. Hur fan ska man göra med mitt stolpen. För om jag ska ha en sådan så måste jag ha ena fönstersskenan utanför mittstolpen och då blir det ju knasigt om jag ska fästa dom andra skenorna i hörn stolparna. För skenan är 123mm bred. (förstå ni hur ja mena? :) Eller ska man vara utan mittstolpen och göra en limträbalk istället? Har nå 7,5x20cm balkar liggandes som jag kan limma ihop så det blir 15x20. Håller det? Eller hur ska man göra? Bor i Norrland så det blir ju en viss snömängd på vinter. Ska gräva ner plintar som grund. Eller ska man mixtra med mittstolpen och flytta in den från takbärlinan så fönsterskenan ryms?
Jo vet att det hade varit enklare med 2st 2m skenor istället, men nu är så inte fallet :confused:
 
Upp
 
Fattar nada, 4 m utan mittstolpe är väl inga konstigheter?
 
Haha dålig på att beskriva! :p Kommer ju göra en stadig grund med plintar på 2m mellanrum med 45x195 bärlinor. 2x45 stolpar på kanten av inglasningen som kommer att fästas i en plint. Men därimot ingen mittenstolpe som ska på bärlinans tak. För då kommer ju inglasningsskenan komma i vägen för stolpen. Är mer rädd att det inte ska hålla trycket på vintern. Tänkte att då kan jag limma ihop 2st 7.5x20cm balkar och ha som takbärlina och skippa mitten regeln som ska ner i backen som stöd. Visst låter det klokt? Eller ska man ta grövre limträbalk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.