Jag renoverar badrummet och har nu kommit fram till att bygga in den vägghängda toaletten. Jag har sett att de flesta väljer att limma upp Lux-skivor eller liknande runt fixturen för att slippa fuktkänsliga material. Vi kan tyvärr inte göra det så enkelt eftersom vi gärna vill bygga in ett litet skåp mellan fixturen och väggen. Det gör ju att vi är mer eller mindre tvungna att använda trä att färsta upp skåpet och luckorna.

Min tanke så här långt är att sätta en plywood runt fixturen men se till att lämna 1-2 centimeters glipa mot golvet och sedan klä in plywooden med en våtrumsskiva. Då borde jag ju inte riskera att något golvrinnande vatten kommer åt träskivorna men jag får ändå en bra grund att fästa skåp och skåpluckor i. Låter det som en rimlig lösning eller kan någon ge förslag på andra tillvägagångssätt?

Min tanke är också att fästa plywooden med plåtreglar i väggarna. Är det en onödig försiktighetsåtgärd för att undvika organiska material? Jag kanske lika gärna kan skruva upp träreglar på väggarna för att fästa plywooden och skåpet i?

En liten skiss på hur jag har tänkt:
WC-fixtur med skåp.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Jag hade dragit tätskikt inne i hela lådan där fixturen ska sitta. Ha sen en rejäl glipa mot golvet för din plywood
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.