Jag och min sambo håller på att bygga innertak i hallen med träreglar och gips, nu vet vi inte riktigt hur vi ska bygga in ventilationsrören. De går längst ena väggen och en tvärs över taket. Är det 45 reglar och vinkeljärn som gäller eller finns det andra smidiga sätt att göra det på. Någon som är kunnig och kan ge råd? Installation av ventilationströr i takbjälklag under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsrör för ventilation monterade längs taket i ett rum under renovering med synliga träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Elliwa skrev:
Jag och min sambo håller på att bygga innertak i hallen med träreglar och gips, nu vet vi inte riktigt hur vi ska bygga in ventilationsrören. De går längst ena väggen och en tvärs över taket. Är det 45 reglar och vinkeljärn som gäller eller finns det andra smidiga sätt att göra det på. Någon som är kunnig och kan ge råd? [bild] [bild]
Använd plåtvinklar 50*50. Skippa träreglar
https://www.lindab.se/produkter/byg...reglar/klp/?sort=popularity&display=16&page=1
 
I Installation skrev:
Använd plåtvinklar 50*50. Skippa träreglar
[länk]
Okej men är det bara vinklarna man behöver? Vad ska man sätta där de båda gipsskivorna möter varandra?
 
Så här rekommenderar Gyproc att man ska göra med vinkelprofilerna. Skärmdump från Gyproc hemsida som visar diagram och instruktioner för installation av vinkelprofiler och ventilationskanaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Elliwa skrev:
Okej men är det bara vinklarna man behöver? Vad ska man sätta där de båda gipsskivorna möter varandra?
Gör som Matti beskrev. Har du ett lager gips i taket skruvar du vinkeln i glesen med läppen utåt. Har du 2 laget gips i taket sätter du vinkeln mellan dessa 2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.