Har planer på att flytta köket till min lägenhet, till rummet bredvid. Mina funderingar är kring hur jag gör med vatten och avlopp. Min plan är att lägga rören längs med väggen och sedan ska rören ska igenom en icke bärande vägg och direkt kopplas till diskhon. Så rören i "gamla" köket behöver döljas och min tanke är att bygga för med en vägg. Att höja golvet eller bara bygga för där rören går, dvs en klack på väggen, är inte aktuellt rent estetiskt. Så tillbaka till väggen, behövs det en servicelucka längs med hel den sträckan som rören är dragna ( ca 3 m). Eller kanske inte alls?

Tips och råd tas gärna emot.
 
Avloppsrör är okej att bygga in men du får inte ha vattenkopplingar i väggen.
 
Vattenkoppllingar måste ske i en låda i väggen som är tät och som leder ut vattnet om det läcker så att det syns, tror att det dessutom måste gå till en brunn.

Finns färdiga lådor men jag kommer inte på vad de heter just nu ... ;)
 
Tack för svar!!!

Några följdfrågor.

@ huggan: ok, så avloppsrör kan vara helt dolt. Men om någon i framtiden får för sig att borra i väggen där röret är. Hur kan man förebygga att det inte händer?

@ thewolf: förstår, som det kan vara i badrummet med en servicelucka? Men rören i mitt badrum är inbyggda i väggen + servicelucka.
Och brunn? Det är ju ingen brunn i köket nu, med kopplingen under diskhon. Borde inte vara samma sak?
 
Man dokumenterar var man dragit rör så att en köpare får papper så han vet.
 
Ja, ritningar med dragningar tar man ju fram ändå.
Men hur det med "bassäng" under rören, är det praxis? Som leder bort ev vatten om läcka.
 
Med låda tänkte jag på en sådan som man har i badrummet, med inspektionslucka.

Jag vet tyvärr inte vad som gäller angående brunn under. Borde ju egentligen inte behövas men reglerna är inte alltid logiska. :rolleyes:
 
@the wolf: ja, precis! Jag kallar det servicelucka :)
 
Hmm, jag blir lite fundersam när jag läser din första post. Tolkar jag dig rätt att de gamla rören vill du inte ta bort, utan låta sitta kvar men bygga upp en ny vägg där för att dölja dem? Och de nya rören vill du dra utanpåliggande, så de syns?

Min första tanke är om du inte kan ta bort de gamla rören bara och slippa stöket med en ny vägg? Eller är det så att de gamla rören måste sitta kvar, men du vill sätta på en skarv och fortsätta med de nya rören? Är de gamla rören så pass moderna så det är PEX-rör eller är det kopparrör? Är det kopparrör har du troligtvis flera skarvar där nu? Dessa får du inte bygga in så att de blir dolda. Även om du skulle göra en inspektionslucka vid varje skarv så skulle jag avråda det, då skulle jag hellre dragit PEX-rör från ett ställe just för att slippa skarvarna om du nu måste ha rör som går genom gamla köket och vill dölja dem.

Betänk också att gamla rör springer gärna läck i just skarvar, det var så huset jag köpte blev ett mögelhus... en dold skarv under en kökssockel som stått och droppat lite bara i 4-5 år medan möglet började växa i golvet....

En bassäng, om jag tolkar ditt ord rätt där, är praxis ja om det är en skyddsbalja du menar som ska samla upp och skicka ut vattnet på golvet istället för ner mellan golv/vägg osv, en sådan bör du ha under allt som har vatten inkopplat i ditt kök. Dvs kyl/frys om du har vatten- eller isfunktion, diskmaskin och köksskåpet där du har diskho i. Antingen har du baljan inuti skåpet eller så har du den under skåpet. Flera försäkringsbolag kräver detta för att hemförsäkringen ska gälla vid vattenläcka på dessa ställen och det ger numera ofta en prick i besiktningsprotokoll också om det saknas. Finns i köpa på byggvaruhusen, IKEA mm, kolla bara så du får rätt storlek.

Om du inte har pluggat på Säker Vatteninstallation, så gör det, där står mycket matnyttigt (googla på säkert vatten).
 
När man drar rör dolda i väggar nu så kör man uteslutande med PEX-rör i rör, det kanske är det du har i ditt badrum? Googla in på Uponors sida så har de en VVS-handbok du kan kika på online där också.
 
@ shadowfire: Rören i nuvarande kök kommer ut ur väggen, där stammen går. (stambyte gjordes 2005). Därför måste jag dra vattnet längs med väggen till rummet brevid. Så ja, det gamla rören blir kvar med en skarv, där de forstsätter längs med väggen, genom en vägg och sedan direkt kopplas till diskhon. Rören kan förvisso ligga utanpå väggen (likt vattenelementens vattenledingar), det gör mig inget ifall det inte går att lösa med inspektionslucka.Givetvis skulle jag vilja ha det inbyggt. Antar att de är speciella rör i badrummet, jag vet dock inte vad de heter. Rören i köket är kopparrör men jag ser inga andra skarvar då de kommer ur väggen. Förstår jag dig rätt om jag kan jag koppla på PEX-rör på dessa och bygga in dem? Skarven från koppar/PEX, behöver den då inte en lucka? Just för att komma intill om det skulle läcka.

Ja, en skyddsbalja är vad jag menar. Har dessa i köket idag på sina ställen. Men om rören kan byggas, kan väl en balja också byggas in?
Ska plugga på "säkert vatten" :), samt Upnors VVS-handbok. Tack för tipset!
 
Emmasan skrev:
@ shadowfire: Rören i nuvarande kök kommer ut ur väggen, där stammen går. (stambyte gjordes 2005). Därför måste jag dra vattnet längs med väggen till rummet brevid. Så ja, det gamla rören blir kvar med en skarv, där de forstsätter längs med väggen, genom en vägg och sedan direkt kopplas till diskhon. Rören kan förvisso ligga utanpå väggen (likt vattenelementens vattenledingar), det gör mig inget ifall det inte går att lösa med inspektionslucka.Givetvis skulle jag vilja ha det inbyggt. Antar att de är speciella rör i badrummet, jag vet dock inte vad de heter. Rören i köket är kopparrör men jag ser inga andra skarvar då de kommer ur väggen. Förstår jag dig rätt om jag kan jag koppla på PEX-rör på dessa och bygga in dem? Skarven från koppar/PEX, behöver den då inte en lucka? Just för att komma intill om det skulle läcka.

Ja, en skyddsbalja är vad jag menar. Har dessa i köket idag på sina ställen. Men om rören kan byggas, kan väl en balja också byggas in?
Ska plugga på "säkert vatten" :), samt Upnors VVS-handbok. Tack för tipset!
Har du inga andra synliga skarvar nu idag så kanske det är overkill att dra PEX, det beror på hur de gamla rörens skick är mm. Sådan ofantligt stor kostnad är det dock inte att dra PEX en kortare sträcka och jag personligen hade nog gjort det bara för att det känns skönt att ha nya rör hela vägen om man nu ändå bygger in det. Skulle något hända så får du lättare att byta innerrör dessutom (rör i rör, så du kan dra ut innerröret medan skyddsröret sitter kvar). Skulle något hända med kopparrören så åker du i värsta fall på att riva din nya innervägg...

Hur du ska göra vid inspektionsluckan mm borde stå något om i länkarna jag gav det, det ligger ivf utanför mitt kunskapsområde... lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.