Hej!

Denna fråga gäller inte för hus men om lägenhet. Hoppas någon kan ge oss råd och tips på utbyggnad av altan. Våran familj bor sedan flera år i marklägenhet med tillhörande uteplats av altan och en bit gräsplätt. Hela ytan är ca 8x6meter, varav altanen är 4x2meter.
Vi har en balkong ovan oss samt granne på varje sida. Bolaget är ganska generösa med utbyggnad av diverse uteplatser. Vi har länge funderat på att bygga in tomten så man kan få en "rum"känsla.
Vi behöver ett staket dels för våra hundar (större ras) samt som kan ge viss avskildhet och insyn från grannarna.
Just nu så har vi enbart ett lägre staket som gränsar av gräsplätten och sedan har vi satt skärmar runt altanen så vi nyttjar inte gräsplätten utan bara klipper och planterat lite blommor.
Vi vill gärna bygga in tomten så vi kan nyttja hela platsen av både altan och tomt där hundarna kan få vara och insyn från grannar (iallafall så gott det går)
Vill också kunna plantera blommor och häck (tanken är syren)
Måtten skulle isåfall bli 8 meter på långsidan samt ca 4 m på ena kortsidan och ca 6 m på den andra kortsidan.
Yttre delen gränsar till gräsmatta och kortsidorna till grannarna.

Tar tacksamt emot alla förslag.



Är det någon som kan ge oss tips, inspiration och förslag till ett lämpligt bygge
 
Du vill ha bilder på liknande konstruktioner eller?
Om du får för hyresvärden så är det väl bara att slänga upp ett staket?
 
Ja jag tar emot förslag och gärna bilder och liknande konstruktioner. Ett staket är väl lättast att sätta upp men kanske någon har något annat föslag.
Ett staket behöver vara ganska högt pga hundarna och funderar på vad som blir lämpligast tanke på helheten av grannars omgivning. Gällande regel för höjden är jag osäker.
Tanken är också att bygga ut en öppen stomme från altanen och runt tomten och i stommen sätta ett staket.
Man behöver inte göra någon inverkan på själva altanen eftersom det går att fästa från altanens egen träbalk. Själva höjden på stommen skulle isåfall bli ca 2m.
I stommen skulle man kunna hänga blommor samt klängerväxter.

Sedan är det en prisfråga eftersom vi hyr.

Om man nu skall välja stomme + staket vilket matrial behöver vi och hur mycket ?

Staket (modell högre) skall man köpa sektioner eller bygga själv, vad blir billigast ?

känner mig ganska villrådig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.