Jag har 2.73 i takhöjd i sovrummet och ett tilluftsdon (FTX) som blåser in luft i ena hörnet.

Just där vill jag ha en skjutdörrsgarderob och undrar om det är praktiskt möjligt att bygga in den och sätta ett galler eller liknande på garderobens kortsida, så att luften ändå strömmar till rummet.

Garderoben blir ju inte lufttät, men jag tänker att man pajar cirkulationen lite. Kan luften ändå strömma ut på ett bra sätt, så länge man inte har fullt med grejer högst upp?

Så vilket alternativ skulle ni göra:

1) Skjutdörrar hela vägen upp, galler på kortsidan

2) Skjutdörrar nerbyggda till 2.50, täcksida med galler på framsidan

3) Skjutdörrar nerbyggda till 2.50, tak över garderoben så luften går ut över garderoben

Jag tänker att 1 är snyggast. Tacksam för förslag.

Se bild på hur det ser ut. Garderoben blir 1.80 bred med en gavelsida/avslut innan dörren till höger i bild.

Ett tomt sovrum med ljusinsläpp, dörr och väggventil, planerat för skjutdörrsgarderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Jag hade kört på alt tre. Donet är gjort för att kasta luften genom rummet till väggarna för att rummet ska bli genomventilerat. Galler kommer att paja ventilationen...
 
Jag ser nu att donet sitter mellan 60-70 cm från väggen, och garderoben skulle vara 685 djup, så den hade ändå krockat. Då får jag bygga ett tak.

Tack för hjälpen, trots min förvirring. Det e ganska jobbigt att mäta saker på 270 cm höjd utan stege :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.